Genom att övergå till elektrisk frakt, drivet av förnybar energi, mellan Heinekens bryggeri i Den Bosch, Nederländerna, och distributionscentret i Duisburg, Tyskland, reduceras CO²-utsläppen längs sträckan med cirka 930 ton per år. Det skriver Einride i ett pressmeddelande.
Detta, tillägger man, är det första steget mot en hållbar transportmodell och i linje med Heinekens mål att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp i hela värdekedjan fram till 2040, där logistik utgör 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.
– Avkarbonisering av logistik spelar en nyckelroll för att nå Heinekens nettonoll-mål. Batterielektrisk teknologi är en av de mest framstående metoderna för hållbar vägfrakt, och Einride besitter kunskapen, nätverket och erfarenheten för att erbjuda långsiktig kapacitet för elektrisk och konkurrenskraftig fraktmobilitet. Deras förmåga att sammanföra tillverkare, transportföretag, åkerier, förare och myndigheter för att smidigt organisera logistik i kritiska delar av vårt nätverk gör dem till en utmärkt partner, säger Arjen van der Woude, Director Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.
Partnerskapet omfattar hela Einrides erbjudande. Det inkluderar en flotta av eldrivna tunga fordon som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och integration av den AI-drivna mobilitetsplattformen Einride Saga, som styr hela ekosystemet.
Inledningsvis kommer en flotta om fem Mercedes eActros 300-fordon dagligen att transportera tio fulla laster (~540 km per lastbil). Den laddinfrastruktur som byggts för att driva rutten baseras på Kempowers lösning för laddning, integrerad med Saga.
Genom datadrivna insikter och realtidsuppdateringar ger Saga transportörer möjlighet att optimera rutter, minska energiförbrukningen, automatisera laddningsscheman, maximera batteriets livslängd, noggrant spåra minskningen av utsläpp och effektivisera transportkostnaderna, förklarar Einride i pressmeddelandet.