Först ut är sex elektriska eCanter på 8,5 ton till Falkenklev Logistik i Arlöv för trafik i södra Sverige. Bilarna karosseras av PLS i Rydaholm. Även dieselvarianter av Fuso kommer att säljas. Märket är marknadsledande i Asien och funnits i snart 90 år.
Historiskt var Volvohandeln först med Fuso Canter i Sverige.
Det var under hösten 1999 som den svenska Volvohandeln tog upp Mitsubishi Fuso Canter som ett helt nytt lastbilsmärke och komplement för modeller från 3,5 tons totalvikt och uppåt. Redan 1998 hade Volvoåterförsäljare i Italien, Frankrike och Storbritannien börjat att sälja Fuso Canter.
Bakgrunden var Volvos dåvarande samarbete med Mitsubishi med bl. a. NedCar i Holland, där Volvo S40/V40 tillverkades parallellt med Mitsubishi Carisma.
Volvo Lastvagnar och Mitsubishi inledde ungefär samtidigt ett utvecklingssamarbete om att ta fram ett nytt medeltungt lastbilsprogram (7,5 – 18,0 tons totalvikter).
Allt slutade tvärt när dåvarande DaimlerChrysler gick in som majoritetsägare i det nybildade Mitsubishi Fuso Truck & Bus. Canteragenturen i Sverige övergick 2001 till Mercedes lastbilsförsäljning.
Under sena 2005 slutade Canter att säljas i Sverige men Daimler svarade för eftermarknaden för de bilar som rullade i landet. Totalt sålde Mercedesorganisationen drygt 300 bilar. Fuso fanns kvar i de nordiska grannländerna. Efter Renault Trucks införlivande i Volvokoncernen ersattes Canters 3,5-tonnare av Renault Mascott.