Vi har tidigare berättat att Deutsche Bahn ska avyttra DB Schenker. Nu har Maersk gått ut offentligt med att de är intresserade.
Maersk vd Vincent Clerc är tydlig med att man vill diversifiera sina intäktsströmmar. ”När något som att Schenker kommer ut på marknaden är det definitivt något som Maersk inte bara kan säga att vi inte ens kommer att titta på”, säger han.
Clerc framhöll sektorns motståndskraft efter covidpandemin och sade att anledningen till att man gör detta är på grund av affärens storlek. ”Det kommer att förändra landskapet inom logistik”, säger Clerc.
Clerc tar även upp CMA CGM Groups framgångsrika integration av sina 2PL- och 3PL-erbjudanden, vilket pekar på potentiella synergier. ”Så vissa de-synergier som vi kanske har fruktat tidigare kanske inte var vad vi trodde. Det skulle vara oansvarigt av oss att inte titta på det och sedan får vi se vart det tar vägen”, säger Clerc.
DB Schenkers ägare Deutsche Bahn, har sedan 2022 undersökt en separation från sitt logistikdotterbolag DB Schenker och lanserade slutligen försäljningsprocessen i mitten av december 2023 eftersom ”dotterbolaget krävde ytterligare kapital och operativ flexibilitet för att stödja sin egen tillväxtbana”.
Intressenter har haft fram till och med den 15 januari på sig att begära ytterligare information och till den 6 februari på sig att lämna in sina intresseanmälningar, rapporterar Nasdaq. Enligt andra mediekällor har omkring 25 parter, inklusive danska DSV, schweiziska MSC och tyska DHL, ansökt i mitten av januari. Den uppskattade köpeskillingen är mellan 15 och 20 miljarder euro, skriver Trans.INFO.