Två batterireparationscenter är redan i drift i Europa med en i Tyskland och den andra i Spanien.
MAN säger att satsningen på batterireparationsnaven i Europa är nödvändig eftersom de första exemplaren av den nya MAN eTruck-generationen kommer att levereras till kunder 2024.
Över 1 000 batterielektriska MAN stadsbussar och mer än 2 400 helelektriska MAN skåpbilar finns redan på Europas vägar. Med upptrappningen av MAN eTruck-produktionen kommer antalet elfordon att fortsätta att öka avsevärt under de kommande åren.
Batterireparation är en nödvändighet för MAN för att säkerställa den ekonomiska effektiviteten och driftberedskapen hos deras kunders elfordon på en hög nivå. ”Vi ger även ett stort bidrag till det slutna systemet för traktionsbatterier eftersom det förlänger batterilivslängden i fordonet vilket sparar viktiga resurser”, säger Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management på MAN Truck & Bus.
Det första batterireparationscentret och den tillhörande kompetensuppbyggnaden inom reparation av batterier går tillbaka till 2020. De första pilotreparationerna och processdokumentationen genomfördes för batteriet i elbilen MAN eTGE, som lanserades på marknaden i 2018.
Därefter följde batteripaketen till distributionslastbilen MAN eTGM, som lanserades i en liten serie 2020 och serieproduktionen av den elektriska stadsbussen MAN Lion’s City E – även 2020.
Reparationssteg testades för alla dessa olika batterier, anställda utbildades, reparationsinstruktioner skapades och arbetsplatskrav definierades. Kunskaperna som byggdes upp i det första MAN batterireparationscentret i Hannover-Laatzen, Tyskland, överförs nu till andra marknader.
Syftet är att driva ett batterireparationsnav på varje marknad där MAN är representerat med batterielektriska kommersiella fordon. Det primära målet är att använda batteriet i fordonet så länge som möjligt. Det är därför reparation, återvinning och rekonditionering står i centrum för nuvarande åtgärder då detta är nyckelelement för att sluta kretsen av värdefulla batterimaterial. Detta är viktiga element ur ett hållbarhetsavseende.
Den växande efterfrågan på battericeller för elektrifieringen av MAN-portföljen kommer att öka utsläppen av växthusgaser i försörjningskedjan om inte dedikerade åtgärder vidtas för att motverka detta, säger MAN och lyfter just vikten av att använda återvunnet material.
Förutsättningen för det slutna batterisystemet är att tillräckligt med återvunnet material finns tillgängligt. För att säkerställa detta i framtiden arbetar MAN för närvarande med sitt moderbolag TRATON SE och COE (Centre of Excellence) på Volkswagen AG med koncept som möjliggör slutna cykler. Syftet här är att säkerställa att tillräcklig återvinning är tillgänglig för nya batterier i framtiden för att uppfylla målvärdena i EU:s nya batteriförordning, skriver Trans.INFO.