Idag erbjuder Meca Tunga fordon (som ingår i koncernen Mekonomen Company) glasreparation och glasrelaterade tjänster i sex av sina anslutna verkstäder. Under 2024 kommer fokus ligga på att markant öka antalet verkstäder som erbjuder tjänster kopplat till glas för tunga fordon.
– Vi ser bara möjligheter och positiva effekter i att bredda glaserbjudandet bland fler av de verkstäder som är anslutna till Meca Tunga fordon, säger Patrik Lundin, försäljningschef på Meca Tunga fordon.
Meca förklarar i ett pressmeddelande att alla verkstäder som ansluter sig till Meca Tunga fordon erbjuds omfattande utbildningar i både glasreparation och rutbyte kopplat till tunga fordon. Detta genom systerföretaget ProMeister Academy. Båda bolagen är del av Mekonomen Company.
– Genom att erbjuda kontroll av rutor på de tunga fordon som ändå befinner sig hos verkstaden kan vi minska riskerna för stillestånd, men också motverka ett eventuellt rutbyte i förlängningen. Vi ser Meca Tunga fordon som en så kallad ”one stop shop” dit åkerierna kan vända sig för proaktiv service och hantering av deras tunga fordon, säger Patrik Lundin.
Genom att utöka översynen då ett tungt fordon ändå befinner sig hos verkstaden ser Meca Tunga fordon en potential i ett större fokus på fordonens vindruta för att på så vis kunna laga eventuella stenskott i ett tidigt skede. Genom att laga en ruta istället för att i förlängningen behöva byta hela rutan minskar klimatpåverkan, men även åkeriernas risk till stillestånd.
– Att laga ett stenskott istället för att byta en hel ruta på ett tungt fordon gör en stor skillnad för klimatet. Beräkningar visar att upp emot 66 kg CO2 kan sparas för ett tungt fordon, att jämföras med samma insats för en personbil som landar på cirka 44 kg CO2, säger Keith Jordell, chef M-Fleet Glas på Mekonomen Company.