Scania har varit med i arbetet med att elektrifiera transporterna i LKAB:s järnmalmsgruva i Malmberget, strax utanför Gällivare. Där rullar sedan slutet av 2022 en helelektrisk lastbil av typ Scania 25P XT Heavy Tipper. Detta i en miljö som är krävande för lastbilen, som får tampas med branta backar och temperaturer kallare än -20 grader under delar av året.
Den helelektriska lastbilen med en totalvikt på 49 ton transporterar restprodukter från järnbrytningen i Malmberget. Det blir oftast 10-15 lass om dagen, och ibland upp till 30. På dagarna som lastbilen kör som mest blir det uppåt 11 mil om dagen.
– Den allra största skillnaden märker man när man backar, då får man vara försiktig så man inte trampar för hårt på gasen, för då går det alldeles för fort bakåt, förklarar Stig Hoffner.
Idag har lastbilen rullat 2 000 mil och transporterat närmare 80 000 ton material.
– Vi är supernöjda så här långt och enligt den utvärdering vi nu gjort har vi hittills sparat cirka 50 ton koldioxid, säger Peter Gustavsson, projektchef för elektrifieringen vid LKAB.
– Vårt uppdrag, tillsammans med Scania, är att lasta och transportera fossilfri järnmalm med hjälp av fossilfria maskiner för att till slut kunna montera fler fossilfria maskiner med fossilfritt stål, tillägger han.
Med det sagt är Scania och LKAB båda företag som båda befinner sig i branscher som ställer om för att bli mer hållbara. Samarbetet med elfordon i LKAB:s gruvor är ett steg mot grönare transporter för gruvsektorn.