Många chaufförer, oavsett nationalitet, har nog mer än en gång önskat att deras transportledare och andra chefer, begett sig ut i verkligheten för att få en bättre förståelse för de utmaningar som chaufförer möter ute på vägarna. Hos Girteka har man gjort precis det när man skickade ut vd Mindaugas Paulauskas på två veckor ute i verkligheten.
Projektet finns samlat i en videoblogg som ni finner här (scrolla ner och ni finner filmer textade på engelska). Där man kan följa hur Paulauskas navigerar i utmaningarna med att köra från att hantera lastbilen till att säkerställa lastsäkerhet.
Paulauskas reflektion är att resan var mer än en utforskning. ”Den var en djupdykning i verkligheten som våra förare upplever varje dag. Jag har sett deras utmaningar, anammat deras livsstil och förstår nu den kritiska balansen de upprätthåller mellan att leverera tillförlitlighet och att möta branschens krav”.
Eftersom Girteka har över 12 500 förare, är kärnan i detta projekt inte bara att lyfta fram deras oumbärliga roll utan även att föra upp diskussionen om förabristen. International Road Transport Union (IRU) rapporterar ett bedövande underskott med över 3 miljoner lediga tjänster för lastbilschaufför som inte är tillsatta globalt vilket understryker behovet av handlingskraftiga lösningar.
Detta projekt gjorde det möjligt för Paulauskas att personligen bevittna effekterna av lagstiftningsförändringar, digitaliseringens potential och de dagliga utmaningarna chaufförerna måste hantera. ”Det är absolut nödvändigt att vi överbryggar klyftan mellan policy och praxis för att främja en miljö där yrket kan frodas”, säger Paulaskas.
”Mindaugas on the Road” är en unik möjlighet för alla att förstå lastbilschaufförernas avgörande roll för att upprätthålla pålitliga leveranskedjor över hela Europa. Detta projekt presenterar förarnas vardag och deras engagemang och hårda arbete som är grundbulten i logistiknätverk.
Med över 3 miljoner chaufförsjobb i världen som är obesatta, erbjuder denna videoblogg en förstahandsinblick på de utmaningar de viktiga chaufförerna står inför vilket utgör en plattform för att uppskatta vad de bidrar med till vår vardag och ekonomi.
Projektet har redan väckt ett stort intresse även utanför förargemenskapen till en bredare publik. Tack vare det engagerande videoformatet, regelbundna uppdateringar och tillgängligheten till över dussintals videor och vardagliga berättelser har sociala mediekanaler blivit nav för att sprida aktiviteten.
De som följer projektet är engagerade, kommenterar, delar ofta och fördjupar sig i ämnet. Det handlar om tusentals människor som följer projektet och stöttar Paulauskas i hans resa för att lära sig mer.
Responsen har varit överväldigande och visar samhällets intresse för chaufförernas värld och allmänhetens uppskattning av att få möjlighet att följa yrket genom videobloggen.