I Göteborg är man glada över att ännu en gång toppa listan.
– Vi har arbetat hårt under året för att skapa ytterligare förutsättningar för ett innovativt och ständigt växande godsnav som stärker konkurrenskraften för svensk utrikeshandel både regionalt och nationellt, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB.
I Göteborgs hamn hanteras mer än 55 procent av Sveriges totala containertrafik och volymtillväxten är stabil. Efter tretton raka kvartal av ökade containervolymer, kunde hamnen visa ett all time high-resultat för helåret 2023 med 914 000 hanterade containrar.
Intelligent Logistik lyfter också fram det faktum att EU har gett klartecken till fördjupad farled till Göteborgs hamn, vilket innebär en framtidssäkring med ökad flexibilitet och möjlighet att ta emot fartyg som är både större och mer lastade än vad som är möjligt i dag. Första spadtaget för projektet tas den 8 april.
Tillgång på logistikytor är avgörande för en logistikregions funktionalitet och därav ett viktigt bedömningskriterium i utnämningen av Sveriges bästa logistikläge. Tidningen noterar att det numera finns gott om byggklar mark för logistik i regionen bland annat i hamnens omedelbara närområde såväl som i Mölndal och omkring Landvetter. Med samlade nya kvadratmeter på 780 000 de senaste fem åren och 182 000 tillkommande ytor 2024, behåller Göteborgsregionen sin topplacering enligt Intelligent Logistiks bedömning.
Den uppmärksammade listan över Sveriges bästa logistiklägen har publicerats sedan 2001 där Göteborgs Hamn rankats etta 23 av 24 gånger. Rankingen baseras på tillgång på logistikytor, flöden/geografi, infrastruktur, marktillgång, kompetens och samarbetsklimat i regionen.
Göteborgsregionen delar förstaplatsen med Helsingborgsregionen medan Jönköping/Nässjöregionen är trea.
Helsingborgs Hamn.