Kvinnors synpunkter viktiga när allt fler kvinnor söker sig till chaufförsyrket. Foto: MAN Truck § Bus. Kvinnors synpunkter viktiga när allt fler kvinnor söker sig till chaufförsyrket. Foto: MAN Truck § Bus.

MAN satsar på lastbilar för kvinnors behov

Med anledning av internationella kvinnodagen den 8 mars uppmärksammade MAN Truck & Bus detta med en workshop-serie, "WoMAN", inom lastbilsproduktutveckling och som lanserades 2022. T Resultaten ska användas för att bättre möta behoven hos kvinnliga lastbilschaufförer.

Hur kan kommersiella fordonstillverkare svara mer på de specifika behoven hos kvinnliga lastbilschaufförer i framtiden? Tillverkaren MAN Truck & Bus har ställt sig denna fråga sedan 2022 och har lanserat ”WoMAN” inom lastbilsproduktutveckling. Enligt MAN har fokus hittills främst legat på manliga behov inom lastbilsutveckling. Initiativet riktar sig mot denna så kallade könsdataklyfta.

Dessa worksshops är till för professionella lastbilschaufförer som delar med sig av sina vardagsupplevelser. MAN-teamet inom områdena teknik och design tillsammans med psykologen Dr. Sigrun Weise samt marknadsundersökningar, gör att man kan samla in data och fakta för utvärdering. Ämnena som diskuteras i workshops varierar och kan handla om allt från sängarnas bredd till frågan om det ska finnas handfat eller toaletter i inredningen.

Något som blivit tydligt är att majoriteten av kvinnliga förare inte vill ha en ”kvinnlig lastbil” som på utsidan signalerar att det är just en sådan. Dessutom är kvinnliga förare i genomsnitt sju år yngre, elva centimeter kortare och 18 kilo lättare än sina manliga kollegor. Kvinnliga lastbilschaufförers vardag kommer att undersökas ytterligare med hjälp av detaljerade frågeformulär.

MAN ser det ökande antalet kvinnliga förare som en positiv signal. I Tyskland har andelen kvinnor som har lastbilskörkort den senaste tiden ökat med runt två procent. Andelen kvinnor i utbildning ökade från fyra till elva procent mellan 2011 och 2021. Det finns cirka 30 000 kvinnliga lastbilschaufförer jämfört med cirka en miljon för män. ”Men det börjar bli uppenbart att fler och fler kvinnor väljer detta yrke och vi ser att kvinnliga förares röster väger tungt i sociala media”, säger workshopledaren dr. Sigrun Weise, skriver Eurotransport.

Om artikeln

Publicerad: 2024-03-11 11:30
Kategori: Nyheter
Taggar: