Steg för steg lägger lastbilstillverkaren till fler specifikationsmöjligheter.
De komponenter och lösningar som Scania introducerar i den här omgången är till exempel en tandemboggi för BEV vilket innebär att tippbilar, kroklyftbilar, betongmixrar och andra lastbilsbaserade bilar kan byggas utan att behöva försaka drivning eller lastkapacitet.
Detta går hand i hand med att Scania samtidigt också introducerar ett antal ytterligare lösningar beträffande kraftuttag som kan driva hydraulik eller andra påbyggarrelaterade funktioner.
Nu kommer dessutom en ny elmaskin – EM C1-2 – i två olika effektnivåer, 210 kW eller 240 kW. Den passar, enligt Scania, utmärkt för vissa anläggningsrelaterade drifter, exempelvis är effektnivåerna (285 eller 326 hk) helt i linje med vad som brukar specificeras för kommun- eller andra underhållsfordon. EM C1-2 är kortare än sina starkare syskon, något som ger mer utrymme för sådant som extra batterier eller stödbensmontage.
Det senaste tillskottet till Scanias utbud av elmaskiner är ett alternativ för många lättare drifter genom att den kombinerar låg vikt och högt effektuttag med högt vridmoment samt två växlar.
– Ska man jämföra med en diesel så är det motsvarigheten till en 9-litersmotor, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för E-mobility på Scania.
Elmaskinen har bland annat en permanentmagnet och två växlar och ett väldigt bra vridmoment för sin storlek.
Scania arbetar hårt med att erbjuda batterielektriska lastbilar för att kunna dekarbonisera vägtransporter, här och nu. Marknaden för elektriska lastbilar mognar dock snabbare i vissa delar av världen än andra. Mycket handlar om tillgången till laddinfrastruktur (och tillgången på grön el). Att hitta och tillskapa de rätta laddlösningarna behöver dock inte vara svårt: Scania kan guida kunden genom hela processen och bistå med att bygga en komplett laddstation:
Ett område som initialt har bjudit på vissa utmaningar i samband med elektrifiering handlar om kraftuttag. Effektiva och robusta kraftuttag är avgörande för många applikationer, något som Scania nu löser genom att introducera ett flertal varianter.
Batterierna i Scanias batterielektriska lastbilar utlovas att hålla i minst 1,3 miljoner kilometer, i praktiken lika länge som bilens livslängd, skriver företaget i ett pressmeddelande.