Vägtransporter är i dag en central del av den svenska skogsindustrin och som en av de största transportköparna har Södra länge strävat efter att effektivisera och miljöanpassa sina transporter. Lastbilstransporter står för ungefär 5 procent av Södras fossila koldioxidutsläpp när man även inkluderar indirekta utsläpp. Genom implementeringen av detta nya fordon för transport av flis i Blekinge och östra Småland, tar man ett viktigt kliv mot en fossilfri framtid.
Leveransen av fordonet förväntas ske mot slutet av 2024 och under perioden 2025–2027 kommer lastbilen att testas under verkliga förhållanden. Målet är att lastbilen kommer rulla cirka 10 000 mil per år vilket motsvarar en runda på 40 mil varje dag. Samtidigt, för att klara laddning i ordinarie verksamhet, planeras en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen vid industrierna i Mörrum, Mönsterås, Orrefors och Långasjö under det kommande året. Efter testprogrammet kommer pilotprojektet att utvärderas för att skapa en tydlig plan inför en storskalig elektrifiering av hela Södras fordonsflotta.
Södras övergripande mål är att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2040.
– Jag är övertygad om att testet även kommer generera värdefulla insikter som hela branschen kan ha nytta av inför framtiden, säger Henrik Brodin, programchef för Fossilfritt Södra.
Pilotprojektet är en del av TREE-projektet, ett initiativ koordinerat av Skogforsk som är skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut. Projektets övergripande mål är att bidra till att 50 procent av skogsbrukets nya lastbilar är eldrivna år 2030. Utöver Södra deltar ytterligare 20 partners i denna ambitiösa satsning, inklusive andra skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag och universitet.
Fordonet är en Scania 45R med lastkapacitet på upp till 64 ton. Med en beräknad räckvidd på 25 till 30 mil i Södras drift, är den perfekt för att göra regionala transporter inom östra Småland.
Lastbilen har tre integrerade elmotorer som ger kontinuerligt effekt motsvarande 610 hk och kommer utrustad med den största batteriinstallationen på hela 624 kWh. Bilen klarar av att laddas med 375 kW effekt vilket innebär att laddtiden minimeras och i vanliga fall ligger på ungefär en timme för normal drift. Fordonet kommer att köras på samma sätt som resten av Södras fordonsflotta.