Den nya enheten i Helsingborg får en central funktion i koncernen. Avdelningen ska hantera redovisningen för hela den nordiska koncernen. Det här är tjänster koncernen har köpt in från utlandet sedan år 2000, och som Posten Bring nu kommer hantera i egen drift från 2025.
Nästa år utökar Bring med en ny redovisningsavdelning och samlar därmed viktig kompetens för koncernen på en plats.
– Med en orolig omvärld, nya regelverk och säkerhetshot så har vi tagit ett klokt beslut inför framtiden, säger Irene Contardo, direktör koncernredovisning Posten Bring.
Den tekniska utvecklingen gör att en stor del av de standardiserade arbetsuppgifterna har automatiserats och kvar finns de intressanta och utmanande uppgifterna, berättar Irene Contardo.
Teknologiutvecklingen har gjort att Bring har kunnat automatisera sina processer vilket skapar nya möjligheter och med det behov av ny kompetens.
– Vi använder redan robotisering, chatbot och maskininlärning. Under året kommer vi att vidareutveckla vårt användande av AI. Vi siktar på att bli en av Nordens mest teknologiorienterade redovisningsavdelningar. Vi hoppas kunna anställa en bra mix av nyutexaminerade och erfarna ekonomer som har ett stort intresse av teknologi, säger Contardo.
De första anställda på den nya avdelningen ska vara på plats nästa vår och innan utgången av 2025 ska avdelningen vara komplett. På kontoret i Helsingborg finns idag Accounting, IT och Lönecenter och snart också redovisning för alla koncernens bolag.