Mer än en femtedel av bilisterna (22 %) i åldrarna 17–34 anser att det är okej att köra bil efter att ha använt narkotikaklassade preparat enligt ny forskning publicerad i dag av Storbritanniens ledande välgörenhetsorganisation för trafiksäkerhet IAM RoadSmart.
Det står i skarp kontrast till att bara 4 % av de över 70 år och 5 % av de mellan 50 och 69 år ser det som en acceptabel praxis vilket visar en tydlig klyfta i attityder mellan olika generationer av bilister i Storbritannien.
En undersökning med 2 013 brittiska förare genomförd för IAM RoadSmarts ”2023 Road Safety Culture Report”, publicerad i dag, visade att när förare i alla åldrar fick frågan: ”Hur acceptabelt tycker du personligen att det är för en förare att köra efter att ha använt droger som kokain och ecstasy?’, svarade 13% att det var ”acceptabelt”. 87% av förarna ansåg det potentiella beteendet som ”oacceptabelt”.
Oroande var upptäckten att nästan en tredjedel av bilisterna (30 %) anser att personer som körde efter att ha använt receptbelagda läkemedel endast var ett mindre hot eller inget hot mot deras personliga säkerhet på vägarna, jämfört med 14 % för de som körde efter att ha tagit illegalt. läkemedel.
Detta belyser en missuppfattning att vissa receptbelagda läkemedel inte har några negativa effekter på förmågan att köra bil.
Forskningen avslöjar också stora meningsskiljaktigheter om acceptansen av drogkörning efter årlig körsträcka såväl som efter ålder. En femtedel (21 %) av förare med hög körsträcka (de som reser motsvarande över 1 600 mil eller mer per år) anser att det är acceptabelt att köra bil efter att ha använt droger som kokain och ecstasy.
En oroande statistik som antyder att de som kör långa resor ofta kan använda vissa droger med en missriktad övertygelsen om att det kan vara till hjälp för deras varningsnivåer.
Tidigare IAM RoadSmart-forskning fann att nästan en tredjedel av unga förare (32 %) tror att det är vanligare att köra under påverkan av illegala droger än att det är att rattfylla. Och medan över två tredjedelar (69 %) av denna åldersgrupp sannolikt kommer att stoppa andra påverkade från att köra bil, fann man att över en fjärdedel (26 %) av ungdomarna känner någon som kör bil påverkad av illegala droger.
Denna verklighet innebär att upp till nästan tre fjärdedelar av en miljon unga förare i åldern 16–24 år kan ha kört eller suttit i ett fordon där föraren varit påverkad av illegala droger.
Forskning om förares attityder kommer efter att brittiska Transportdepartementet publicerade data som visar att antalet förare som dödats med ”funktionsnedsättningar” i sina system ökade med över 60 % från 2014 till 202. Det representerar en betydande ökning jämfört med olagliga alkoholhalter som registrerats under samma period som har varit konsekventa bland avlidna förare.
Även om det är mycket fokus på illegala droger, bör effekterna av receptbelagda läkemedel inte underskattas. Transportdepartementet rekommenderar att du pratar med din läkare om du är osäker på om du kan köra på vissa receptbelagda mediciner inklusive amfetamin, klonazepam, diazepam, flunitrazepam, lorazepam, metadon, morfin, oxazepam, temazepam. Även om dessa ämnen är lagliga när de ordineras, kan de minska reaktionstiderna och försämra omdömet. Det är olagligt för bilister i Storbritannien att sätta sig bakom ratten efter att ha tagit receptbelagda droger om det försämrar körningen.
Bilister som ertappas och döms för drogkörning kan i Storbritannien få körförbud på minst ett år, upp till 6 månader i fängelse, notering i brottsregister samt obegränsade böter. De kommer också att få en anmärkning på sitt körkort som gäller i 11 år. Ytterligare konsekvenser kan inkludera betydande höjningar av bilförsäkringsbetalningar, förlust av arbete och problem med att komma in i länder inklusive USA.