– Vi förstår vikten av att våra kunder kan ladda med 1 000 kilowatt och därmed dra nytta av korta laddningstider med lång räckvidd. Därför är vi i full gång med att ta MCS-tekniken i vår eActros 600 till serieproduktion. Dessutom möjliggör vi förinstallation av MCS-tekniken som ska kunna effektivisera implementationen av laddningsprocessen ytterligare, berättar Philip Flygare, Försäljnings- och marknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
Inom branschen kallas en laddningskapacitet på över 700 kilowatt för MCS-laddning. Ungefär 60 procent av Mercedes-Benz kunder i Europa kör fjärrtransporter kortare än 500 kilometer. Det innebär att det i många fall är tillräckligt med laddningsinfrastruktur vid depån och vid lastnings- och lossningspunkterna.
För alla andra användningsområden är kontinuerlig utbyggnad av offentlig laddningsinfrastruktur avgörande för att göra den elektriska lastbilen livskraftig för fjärrtransporter över Europa. Megawatt-laddning har stor potential specifikt för sådana krävande användningsfall.
Mercedes-Benz Lastbilar förklarar att eActros 600 kommer att kunna köra betydligt mer än 1 000 kilometer per dag genom laddning under de lagstadgade föraruppehållen – även utan megawatt-laddning. Den höga batterikapaciteten på över 600 kilowattimmar – därav modellbeteckningen 600 – tillsammans med den särskilt effektiva och nyutvecklade elektriska drivenheten, gör att modellen kan uppnå en räckvidd på 500 kilometer utan mellanladdning.
Räckvidden har lastbilstillverkaren fastställt internt under specifika testförhållanden, efter förberedelse med en 4×2 dragbil med 40 ton totalt dragvikt vid 20°C utomhustemperatur i långdistansoperation och kan avvika från värdena fastställda enligt förordning (EU) 2017/2400. Allt enligt ett pressmeddelande från Mercedes-Benz Lastbilar.