Dieselmotorn uppfanns redan för 127 år sedan av Rudolf Diesel. Jakten på att få fram mer effektiva dieselmotorer har pågått ända sedan dess. Nu har kinesiska ingenjörer på dieseltillverkaren Weichai Power uppnått en ny milstolpe.
Deras nya dieselmotor som nu avslöjas, når en termisk verkningsgrad på 53,09 procent, uppger företaget. Den banbrytande motorn visas nu på 2024 års världskongress för förbränningsmotorer i Tianjin, Kina.
En genomsnittlig dieselmotor som sitter i bilar och lastbilar når idag en termisk verkningsgrad på 46 procent. Den termiska verkningsgraden kan beskrivas som hur mycket av motorns genererade värmeenergi som kan omvandlas till mekaniskt arbete. Den nya motorn kan vara 14 procent mer bränsleekonomisk än de som finns ute på marknaden idag.
Motorns prestanda har dokumenterats i certifikat från tyska TÜV SÜD och China Automotive Technology & Research Center.
Bakom den förbättrade verkningsgraden finns en mängd förbättringar av motorns olika system. Ingenjörerna har lyckats optimera bränsletillförsel, luftintag, turboteknik, förbränning och friktionsminskning. Dessutom arbetar motorn med högre kompression.
Under utvecklingsarbetet har Weichai Power fått 176 uppfinningspatent.
Denna bedrift liknas av de kinesiska ingenjörerna som om ”en människa springer 100-metersloppet under 9 sekunder”.
Om alla dieselmotorer i Kina byttes ut mot den nya förbättrade motorn, skulle årliga bränslebesparingar på cirka 31 miljoner ton och en minskning av koldioxidutsläppen på cirka 97 miljoner ton kunna göras, enligt ingenjörerna.
Weichai uppger att en tung lastbil som körs 25 000 mil på ett år skulle kunna spara 12 000 liter diesel varje år, det motsvarar omkring 230 000 kronor med svensk prisnivå.