– Scania deltar i många presstester i Europa, men Green Truck Award fokuserar verkligen på det som är ett absolut krav i vår bransch – att erbjuda kunderna bästa möjliga transporteffektivitet, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks.
– Vår Superdrivlina lanserades 2021 och innebar en ny prestandanivå på marknaden med åtta procent i bränslebesparingar som våra kunder nu drar nytta av i sin dagliga verksamhet, tillägger han.
Det årliga Green Truck-testet arrangeras av tidskrifterna Trucker och VerkehrsRundschau. Hittills har Scania tagit nio segrar, fyra andraplatser och en femteplats (det allra första året). Inget annat märke är i närheten av den prestationen skriver Scania i ett pressmeddelande.
– Oj, femteplatsen, det hände långt innan jag började, konstaterar Stefan Dorski. Allvarligt talat, vi på Scania är väldigt stolta och glada över att ha återtagit titeln som den mest effektiva fjärrtrafiklastbilen i världen. Att förbruka mindre bränsle innebär att våra lastbilar i hög grad bidrar till att minska CO2-utsläppen, eftersom en så stor del av världens transporter fortfarande sker med förbränningsmotorer.
Den främsta lastbilen i testet identifieras genom en ”smart” beräkning som tar hänsyn till alla relevanta faktorer för transporteffektivitet och hållbarhet: bränsleförbrukning, genomsnittshastighet, AdBlue-förbrukning och lastbilens vikt (ju lättare desto bättre).
När man tittar närmare på de faktiska data som ingår i Green Truck-beräkningen sticker Scanias resultat ut: på 100 km är den genomsnittliga skillnaden jämfört med tvåan 0,41 liter bränsle. Med tanke på att en lastbil i fjärrtrafik kör ungefär 150 000 km varje år innebär detta att Scania är drygt 600 liter effektivare per år än närmaste konkurrent. Med sina 7 040 kg var Scanialastbilen även det lättaste fordonet och uppnådde den högsta medelhastigheten, 79,7 km/tim.
Scania lanserade en uppdaterad version av CCAP-systemet (Cruise Control with Active Prediction) i maj 2023, något som även kan ha inneburit en fördel.
Testerna genomförs på olika vägar (dock främst motorvägar) i Münchenområdet. Allt kontrolleras noggrant av arrangörerna och av företrädare för de deltagande tillverkarna. En referenslastbil används alltid för att kompensera för omväxlande förhållanden som motvind, regn och temperaturskillnader.
Allt enligt Scanias pressmeddelande.