- Jag har alltid velat köra tank. Jag snappade upp Wibax då bilarna ofta åker förbi där jag bor, säger Mikaela Sehlstedt.
Ett sorl breder ut sig i konferensrummet på Wibax huvudkontor i Piteå. Det tillhör inte vanligheterna att en så stor grupp av bolagets chaufförer samlas på det här sättet. Men nu sitter de runt det långa bordet – diskuterar lasttider, komradio och väglag.
– När jag började på Wibax 2019 var jag ensam tjej här i Piteå. På bara några år ser det helt annorlunda ut. Det var inte dåligt då på något sätt. Men visst är det roligt att få fler kollegor som är kvinnor, säger Sandra Fuhrman.
Totalt arbetar idag 30 kvinnor som lastbilschaufförer på Wibax. Det är 27 procent och fortfarande en bit ifrån jämställt. Men siffrorna är bra, riktigt bra, med nationella mått mätt. Rikssnittet ligger för närvarande på 9 procent och tittar man utanför Sveriges gränser ser det ännu sämre ut.
– Som arbetsgivare vill man ha en blandad arbetsgrupp för att få in nya perspektiv. Både när det kommer till faktorer som kön, ålder och etnicitet. Vi ser helt klart ett annat intresse för branschen än tidigare. Och vi försöker hela tiden rekrytera chaufförer på nya sätt och i nya kanaler, säger Christoffer Caesar, HR-koordinator på Wibax.
Hälften av de chaufförer som anställts på Wibax hittills under 2024 är kvinnor. Det här innebär att andelen kvinnor på två av Wibax verksamhetsorter är över 30 procent, där Piteå ligger i topp med 36 procent.
– Att vi har passerat 30 procent känns lite som en milstolpe. Det är då en minoritet på riktigt börjar kunna göra sig hörd och få inflytande. En jämställd arbetsgrupp gör det roligare för alla att gå till jobbet och det blir lättare för oss som arbetsgivare att behålla personal oavsett kön, ålder eller etnicitet. Det är i precis den här riktningen vi vill att transportbranschen ska röra sig, säger Christoffer Caesar.
En handfull av de chaufförer som träffas på Wibax huvudkontor har precis anställts. För en del är det här ett efterlängtat karriärbyte, för andra är det första jobbet efter gymnasiet och yrkesakademi.
– Jag har jobbat inom vården i 25 år och kände att jag ville göra något annat. Jag har bekanta som kör lastbil och fick upp intresset via dem. Jag tog lastbilskort under min graviditet och sökte jobb efter min föräldraledighet. Det känns jättebra, säger Linda Lundström.
Hon får medhåll av Elin Ölund som lyfter friheten med chaufförsyrket.
– Jag tycker om att slippa sitta på ett kontor hela dagarna. Man får se så himla mycket samtidigt som det är både utmanande och utvecklande. Wibax är dessutom ett stort företag vilket känns tryggt och säkert. Fordonen är alltid i ordning och man får en ordentlig introduktionsutbildning.
Men samtidigt som den mansdominerade transportbranschen behöver få in fler perspektiv, skriker den generellt efter kompetens. Bristen på yrkeschaufförer är stor – både i och utanför Sverige. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds, TYA, långsiktiga bedömning är att det behövs 50 000 nya lastbilsförare i Sverige de kommande tio åren.
– Vi tror helt klart att man måste våga satsa även på unga chaufförer som inte hunnit skaffa sig lika mycket erfarenhet. Därför har vi löpande samarbete med skolorna på de orter där vi finns. Och vi ser ett ökat intresse, säger Christoffer Caesar.
Det här bekräftas i en ny rapport från TYA. Andelen tjejer som har sökt till gymnasieskolans transportprogram har ökat från 16 till 34 procent mellan 2015 och 2024. Bland annat med förklaringen att det ökande antalet kvinnliga förebilder betytt mycket.
– Vi har inte aktivt gått ut och sagt att vi ska ha en viss procent kvinnliga chaufförer. Därför känns det extra roligt att vi speciellt i Piteå har fler kvinnliga sökande än manliga till våra tjänster. Jag anställer gärna fler kvinnliga chaufförer då det helt klart ger oss ett annat klimat på arbetsplatsen. Här arbetar nu unga tjejer och killar sida vid sida med de äldre, erfarna chaufförerna. Det är det erfarenhetsutbytet vi söker och faktiskt börjar få till, säger Peter Kostet, Area manager på Wibax.