Företagets personbilar är redan helt eller delvis elektriska och nästa steg borde vara att successivt elektrifiera även den 50 fordon stora lastbilsflottan. Det är två Volvo FH 540kW Globetrotter-dragbilar som just nu rullar för In-Time, men det borde ha blivit fler.
Men utan finansiering har ellastbilar hittills varit oekonomiska.
Köpet av dragbilarna föregicks av en förstudie om hur In-Time skulle kunna göra hela företaget så klimatvänligt och oberoende av extern energi som möjligt. För närvarande kan In-Time bara direkt använda cirka 281 000 kWh av de 1,24 miljoner kWh som genereras per år med ett PV-system. Majoriteten matas fortfarande in i det allmänna nätet.
Mål är att kunna förse företagets fordon och byggnader helt med el från deras eget solcellssystem. För att göra detta behöves ett kraftfullt energilagringssystem för laddning över natten samt ett snabbladdningssystem för lastbilarna. ”Men utan ett tydligt åtagande från regeringen och bindande finansieringsåtaganden, är sådana investeringar i lagrings- och laddningssystem för närvarande inte ekonomiska”, säger vd Sylvia Gienow.
Innan köpet av eldragbilarna hade även en In-Time-förare testat Volvo FH 540kW Globetrotter och han var enligt Gienow imponerad av hur den var att köra samt av den bekväma hytten.
Tillverkarna av elbilar kommer sannolikt att sänka priserna på grund av bortfallet av subventioner, förutspår In-Time, men ändå är elektriska lastbilar för närvarande inte ett alternativ för hela företagets flotta.
In-Time fokuserar nämligen på transporter av farliga ämnen, läkemedel och livsmedel. Temperaturkontrollerade transporter är vanligt förekommande. ”Aktiv kylning och användning för långväga transporter blir inte optimalt med de elfordon som för närvarande finns tillgängliga. Därför tittar vi på vilka andra, icke-fossila enheter som kommer att vinna loppet på lång sikt”, säger Maja Kirchner, chef för Fleet & Scheduling på In-Time, skriver Eurotransport.