Beslutet innebär bland annat att 90 procent av alla nya stadsbussar måste vara utsläppsfria 2030 och 100 procent till 2035. Det är positivt att beslutfattarna i EU lyssnat på branschen och inte ändrat klassificeringen för bussarna vilket innebär att man nu undviker att det blir olika regelverk som krockar med varandra, skriver Transportföretagen.
När det gäller lastbilar över 7,5 ton och turist- och långfärdsbussar, ska utsläppen av CO2 ner med 45 procent till år 2030, 65 procent år 2035 och 90 procent år 2040 jämfört med 2025 års nivå.
Beslutet betyder att fordonsindustrin måste ta fram nya och konkurrenskraftiga bussmodeller klass tre, det som brukar benämnas turistbussar. Här är utbudet av elektrifierade bussar i dag mtcket begränsat vilket bland annat påverkar besluten om miljözoner i våra städer.
De nya målen är utmanande. Det måste ske en rejäl förstärkning av elnäten, det behövs mer fossilfri elproduktion och förstärkta incitament för investeringar i bland annat elektriska lastbilar.
Transportföretagen har efterfrågat kontrollstationer längs vägen för att stämma av hur utvecklingen går och bedöma behovet av ytterligare åtgärder. Det är viktigt att staten skapar trygghet i omställningen.