BYD har positionerat sig som en pionjär inom elektrifierad transport. Företagets forskningsinstitut spelar en central roll i utvecklingen där man ägnar sig åt forskning, utveckling och design av fordon avsedda för användning inom logistik, byggbranschen, renhållning och hamnverksamhet.
ETM6 har en förarhytt designad för att ge en dynamisk look. Med ett BYD litiumjärnfosfatbatteri ska fordonet, enligt BYD, ha en räckvidd upp till 200 km vid full last. Det kan dessutom laddas från 20 procents batteristatus till 100 procent på endast 60 minuter.
ETM6 har en strömlinjeformad kropp med dolda handtag för att minska luftmotståndet, samt angel eyes-strålkastare och ett 360-graders kamerasystem.
ETH8 har det som tillverkaren kallar ”X-design”. Med sin karakteristiska dykande midjelinje, innebär det bland annat ”effektivitet och räckvidd” optimeras. ETH8-plattformsdesignen gör det möjligt att anpassa fordonet för olika ändamål, inklusive konstruktion, logistik och kommunala tjänster, med två hjulbasalternativ tillgängliga.
Den integrerade drivlinan, tillsammans med en drivmotor, växellåda och drivaxel, ger en transmissionseffektivitet på över 90 procent, vilket resulterar i lägre energiförbrukning, skriver Hedin Electric Mobility AB i sitt pressutskick.
ETH8 har enligt uppgift en räckvidd på upp till 250 km och stöder DC-snabbladdning med upp till 120 kW. Dessutom är den utrustad med angel eyes och en 360-graders kamera för förbättrad sikt och förarupplevelse
BYD Trucks erbjuder ett garantipaket på sina lastbilar som omfattar både drivlina och drivbatteriet. För ETM6 sträcker sig garantin upp till åtta år / 500 000 km på drivbatteriet, medan ETH8 initialt täcks av en garanti upp till fem år / 300 000 km på drivbatteriet med möjlighet till förlängning upp till åtta år. Garantin på drivlinan på bägge modeller är upp till fem år / 250 000 km.
Den svenska lanseringen av BYD Trucks kommer att ske vid invigningen av den nya Hedin Bil Bilvaruhuset i Linköping 31 maj 2024.