Tern är ett helt nytt märke och RC8 är en batterielektrisk tung klass 8-modell för den amerikanska marknaden. Tern RC8 ska byggas i USA och produktionsstarten är planerad till slutet av 2024. Tern-bilarna kommer att säljas av utvalda Hino-återförsäljare.
Modellen RC8 bygger på Hinos existerande XL Series 4×2 dieselbilar och använder nollutsläppsteknik från Hexagon Purus. RC8-odellen har USA-monterat Hino-chassi och Dana Zero-8 e-Axle. Battericellerna kommer från Panasonic Energy, inledningsvis från Japan. Från 2026 ska batterierna tillverkas i De Soto, Kansas.
RC8 är framtagen enligt Kaliforniens Advanced Clean Fleets-förordning för att minska koldioxidutsläppen. Modellen har snäv vändradie och är lämplig för regional distributionskörning.
Därmed gör Hino Trucks ett ompositioneringstrick och skapar ett nytt varumärke i elbilskategorin. Allt enligt positioneringsläran ”Battle for your Mind” som skapades av reklammännen Al Ries och Jack Trout. På samma sätt etablerade Toyota det nya märket Lexus, Honda skapade Accura och Nissan med Infiniti. Men som inte gått så bra för Volvo Personvagnar med Polestar.
Fakta om Tern RC8:
• 100 % batterielektrisk med en kort hjulbas på 4 191 mm (165 tum)
• Maximal fordonsvikt (GVW) drygt 30 ton (68 000 lbs)
• Två Hexagon Purus Gen 3 269 kWh-batteripaket 750 volt, totalt 538kWh
• Laddhastighet 241 kW. 80 procent laddningsgrad på strax under 2 timmar
• Maximal effekt 680 hk, vid normal drift 494 hk