Textilia inviger i dagarna tre nyinköpta, eldrivna lastbilar. Lastbilarna kommer att utgå från Örebro och Rimbo, där tre snabbladdare är utplacerade.
Företaget hoppas därmed bli en förebild inom hållbart företagande.
– Vi hoppas kunna inspirera andra att komma igång med sin elektrifieringsresa säger Felix Wallin, trafikansvarig.
– Det är mycket som motiverar detta. Vi har framförallt fokuserat på miljönyttan, sen blir också arbetsmiljön för våra chaufförer mycket trevligare, berättar Jonas Justermark, inköpschef.
– Att det dessutom blir en affärsmässig lösning tack vare att vi i mångt och mycket äger vår transport är ytterligare en bonus, tillägger han.
Omställningen innefattar inte bara inköpen. Rutter disponeras om och ännu större fokus på ecodriving läggs för att få ut full effekt av batteriet. En lastbil tar cirka två timmar att ladda och har en räckvidd på cirka 35 mil beroende på väder och körsätt.
– Vi tar hållbarhetsfrågan på allvar och ställer höga krav på oss själva, säger Felix. Det har även våra kunder börjat göra, och nu också Sverige.
Parallellt med Textilias satsning har Stockholms stad gått ut med att miljözoner införs i början av 2025. Företaget tror att flera städer följer Stockholms exempel och därmed blir elektriska transportmöjligheter i det närmsta en hygienfaktor för att kunna ta kunduppdrag inom citykärnor, spår Textilia.
– Vi vet att den här omställningen tar tid. Därför var det så viktigt för oss att inte bara prata om det, utan faktiskt göra, säger Felix.
De tre nya lastbilarna rullar ut i landet i nästa vecka. Textilia tittar redan på nästa inköp av ellastbil.