Bengt Gustafsson har som chefredaktör rattat Klassiska Lastbilar under 14 år. Han lämnar nu sin anställning på förlaget i slutet av augusti direkt efter Elmia Lastbilar. Foto: S-E Lindstrand, montage Bengt Gustafsson har som chefredaktör rattat Klassiska Lastbilar under 14 år. Han lämnar nu sin anställning på förlaget i slutet av augusti direkt efter Elmia Lastbilar. Foto: S-E Lindstrand, montage

Tidningen Klassiska Lastbilar läggs ner

I dagarna kom det senaste och det absolut sista numret av tidningen Klassiska Lastbilar ut. PROFFS beklagar att en tidning om tunga fordon går i graven. Fortsättningsvis blir den i stället en del i Trailer, med början i nummer 7/8, 2024.

Anledningen är det tuffa ekonomiska läget för tidningsbranschen. Klassiska Lastbilar, som startade 2010, utkom inledningsvis med sex nummer om året, något som sedermera utökades till nio. I fjol gick tidningen ner till fyra utgåvor årligen men nu har yxan fallit för gott.

Chefredaktören Bengt Gustafsson, som har varit med från starten av Klassiska Lastbilar och som också stått för många reportage och testkörningar i Trailer, lämnar därmed också Förlags AB Albinsson & Sjöberg vid slutet av augusti.

Dessförinnan ska Bengt styra och ställa i veteranhallen på Elmia Lastbilar i augusti. På mässan kommer även tidigare nummer av Klassiska Lastbilar att kunna köpas. Kanske sista chansen att komplettera ett stycke svensk motorkulturhistoria!

– Tidningsbranschen är verkligen tuff och det är oerhört tråkigt när allt fler företag väljer att inte annonsera i fackpressen. Ska vi ha någon fackpress kvar så gäller det att såväl annonsörerna som läsarna förstår att de måste bidra med annonser och prenumerationsköp. Jag har känt Bengt i många år och jag önskar honom verkligen lycka till i framtiden, säger Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.

Om artikeln

Publicerad: 2024-05-24 14:29
Kategori: Nyheter
Taggar: Fackpress Klassiska Lastbilar