Samarbetet markerar även Elonroads inträde på den amerikanska marknaden, vilket möjliggör att fler organisationer med elfordon kan sänka sina ägandekostnader med 25-40 procent samt minska CO2-utsläppen med 40 procent genom bolagets konduktiva laddningsteknik för elfordon.
Partnerskapet inleds med ett pilotprogram som startar i mitten av 2024 och piloten avslutas under första kvartalet 2025. Elonroads satsning på den amerikanska marknaden ligger i linje med båda parters gemensamma vision att vara med och ställa om transportsektorn och minska beroendet av fossila bränslen.
Carlos Valero, operativ chef på ESL, framhäver synergierna mellan de två företagen:
– Elonroads unika lösningar för automatisk laddning minskar CO2-utsläppen avsevärt och sänker de totala ägandekostnaderna, samtidigt som de erbjuder flexibiliteten att ladda elektriska fordon både under färd och vid parkering. Denna innovation ligger i linje med ESLs åtagande att tillhandahålla hållbara lösningar samtidigt som de möter transportindustrins föränderliga behov. Tillsammans siktar vi på att omdefiniera framtiden för våra marknader, förklarar han.
– Vi ser ESL som en branschledare, och att samarbeta med dem på den amerikanska marknaden inom elektriska kyltransporter är en viktig strategisk satsning för Elonroad, säger Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad.
Elonroad specialiserar sig på laddningslösningar för elektriska fordon, statisk så väl som dynamisk laddning. Bolaget har globala kunder inom bland annat logistik- och hamnindustrin. Tekniken stöder alla typer av elektriska fordon – lätta som tunga, autonoma som manuella.