Vi har i flera artiklar följt utvecklingen av den stora härvan med lastbilskartellen som ledde till att EU:s stora lastbilstillverkare fick både miljon- och miljardböter.
DAF har nu nått en uppgörelse med över 1 000 nederländska åkerier som drabbades av lastbilskartellen, rapporterar Dutch Association for Transport and Logistics TLN.
Uppgörelsen gjordes med NLtruckkartel, ett initiativ från TLN och transportförsäkringsbolaget TVM som representerar intressena för tusentals åkerier.
Förlikningen omfattar endast DAF som är ”beredd att betala en skälig ersättning”, skriver NLtruckkartel. Därmed kommer DAF, medan arbetet mot de andra tillverkarna kommer att fortsätta i oförminskad grad.
TLN och TVM säger att de är ”nöjda” med resultatet och ”uppskattar samarbetet med DAF för att nå en gemensam lösning.”
TLN:s ordförande Elisabeth Post, säger att de hela tiden strävat efter en rimlig lösning för sina medlemmar, men att rimlighet också innebär en godtagbar uppgörelse. ”Vi har arbetat med det här ärendet i åtta år nu och jag är rädd att målet ännu inte är i sikte. Jag är därför nöjd med att DAF var först med att vara villig att komma till förhandlingsbordet. Det betyder att en konkret betalning fortfarande ligger på bordet i år för de över 1 000 köpare av DAF-lastbilar som vi representerar i detta förfarande”.
DAF gjorde tidigare upp om ett ej avslöjat belopp med Deutsche Bahn som hade väckt talan tillsammans med fyrtio andra företag. För att finansiera det och andra uppgörelser, avsatte moderbolaget Paccar senast 600 miljoner dollar.
Och åter, förlikningen gäller endast företag som har tecknat avtal med NLtruckkartel för sina DAF-lastbilar. Det är inte heller längre möjligt för företag att registrera sig hos NLtruckkartel, skriver Trans.INFO.