– Detta samarbete utgör en central del av tillväxtstrategin för den nya hamndelen Oceanhamnen i Halmstad. I Oceanhamnen byggs en ny kaj på 200 meter tillsammans med en yta på 21 000 kvadratmeter för hantering av gods. Den nya hamndelen är skräddarsydd för denna typ av godshantering som består av både av container- och bulkgods. Henrik Nanfeldt, COO på Hallands Hamnar, ser mycket positivt på att redan nu kunna inkludera nya godssegment inför den planerade öppningen av Oceanhamnen år 2025.
Fram till dess att den nya hamndelen är färdigställd kommer fartygen att trafikera olika kajavsnitt i hamnen i Halmstad. Linjen anlöper Hydro Aluminiums anläggningar i Sunndal, Årdal, Høyanger, Husnes och på Karmøy, där produktionen är placerad i direkt anslutning till hamnen.
Tidigare transporterades godsvolymerna från Halmstad med lastbil till Stena Aluminium i Älmhult för nedsmältning och därefter till Hydro Aluminiums produktionsanläggningar i Norge, men nu tar de i stället sjövägen från Halmstad.
– Vi är mycket nöjda med sjöfraktlösningen från Halmstad som nu har kommit igång. Det kommer att minska CO2-utsläppen och bidra till att Hydro Aluminium når sina hållbarhetsmål. Med beräknade fraktvolymer från Halmstad hamn till Norge innebär det cirka 600 ton i minskade CO2-utsläpp för 2024, säger Henning Wiik Tangen, Scrap Purchaser på Hydro Aluminium Metal i Norge.
– Det här är en effektiv lösning, och framför allt något som gör skillnad för miljön. Vi hjälper våra kunder med att optimera sin resurshantering genom hela livscykeln, och där är hållbara transportlösningar en viktig faktor. Att vi nu kan bidra till att Hydro Aluminium sänker sina CO2-utsläpp känns väldigt bra, säger Andreas Kronqvist, Anläggningschef Stena Recycling.
I Oceanhamnen etableras en ny kaj på 200 meter och en ny yta för godshantering på 21 000 kvadratmeter. Hamnbassängen får ett ökat djupgående på 12 meter vilket öppnar upp för en ökad kapacitet med cirka 40 procent och möjliggör samtidigt nya logistikflöden.