Mercedes-Benz eActros 600 väckte uppmärksamhet i våras när den som första el-lastbil genomförde det tyska ”Supertestet” i över 36 kuperade mil. En 4×2 dragbil med trailer och 36 tons bruttovikt körde sträckan i regn och blåst och hade 29 procent batteri kvar vid målet.
Nu blir Martin & Servera en av de första i Sverige som satsar på modellen. Två 6×2 exemplar är beställda och de kommer att gå med släp mellan Norrköping och företagets depå i Västberga i Stockholm. Med en enkel resa på 16 mil och underhållsladdning vid lastning och lossning får man goda marginaler. Det skriver Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.
– Det är viktigt för oss att lägga så lite tid som möjligt på icke-produktiv laddtid i depån, säger Håkan Ekmyr Transportchef hos Martin & Servera.
– Med e600:s räckvidd kommer vi att ladda vid lastport medan vi lossar och lastar. Det kommer med god marginal räcka för att ta oss tillbaka till Norrköping. Vi undviker att stå still extra bara för att ladda och det är en viktig framgångsfaktor för oss.
– Mercedes-Benz teknik är verkligen intressant både när det gäller batteritekniken och konceptet med motorerna på på bakaxlarna. Vi ser verkligen fram emot e600, tillägger Håkan Ekmyr.
De nya lastbilarna är en del av Martin & Serveras satsning på fossilfria transporter.
– Vi har redan 17 ellastbilar och kommer med den nya satsning ha ytterligare 50 i drift om några år. Dessutom har vi 64 biogasbilar. När vi fasat ut dieselbilarna inom några år kommer vi ha en jämn fördelning av el- och biogaslastbilar.
Håkan berättar att den skepsis som en del förare först hade mot el-lastbilar idag är helt borta.
– Det är verkligen roligt att se personalens engagemang ! Framför allt uppskattar våra chaufförer tystnaden och lugnet i en ellastbil.