Lastbilstillverkaren förklarar att en jämförelse av Volvo FH16:s nya 17-litersmotor med 780 hk med dess föregångare, så adderar den nya lastbilen 7 procent vridmoment samtidigt som den ger 5 procent lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Resultatet har man fått fram genom vägtester av D17 780 hk jämfört med D16 750 hk, med bruttovikt 55 ton.
Den nya motorn finns även i nya Volvo FH16 Aero, som ger ännu bättre bränsleekonomi när den kombineras med den aerodynamiska lastbilshytten, menar Volvo Lastvagnar.
– Våra ingenjörer har levererat en motor som kombinerar det högsta vridmomentet och effektnivån bland alla europeiska lastbilar, med överlägsen bränsleeffektivitet. Fakta talar för sig själva – mer vridmoment och effekt med betydande bränsle- och CO2-besparingar är ett fantastiskt resultat, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Volvos nya 17-liters Euro 6-motor har tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk och 780 hk. Vridmomentet har ökats till 3000 Nm, 3400 Nm och 3800 Nm i toppversionen. Växellådan har uppdaterats för att klara upp till 3800 Nm, och växellådans interna effektivitet har förbättrats ytterligare på 3000 Nm- och 3400 Nm-versionerna, uppger Volvo Lastvagnar.
D17-motorn är certifierad för att köras på HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) i alla effektklasser. Versionen på 700 hk är också certifierad för att köras på 100 procent biodiesel (B100).
Volvo FH16 och FH16 Aero med D17-motorn kommer att kunna beställas från mitten av 2024 och produktionen startar under andra halvåret i år.