Att Kina köper in sig i allt fler västerländska företag är inget nytt, men nu tar de sig även in i åkerinäringen och då med verkligt långa fjärrtransporter.
Den 660 mil långa resan som började i de kinesiska städerna Zhengzhou och Urumqi, korsade Kaspiska havet med färja innan den nådde sina destinationer i Azerbajdzjan och Georgien. Den två veckor långa expeditionen markerar det första exemplet av kinesiska transportföretag som använder TIR-reglerna längs denna rutt.
Tatiana Rey-Bellet, IRU-direktör för TIR och Transit säger att det är uppmuntrande att se kinesiska företag som framgångsrikt utforskar nya rutter och drar nytta av vägtransporter från ”dörr till dörr” som stöds av effektiviteten och säkerheten i TIR-reglerna. ”Mellankorridoren, en framväxande och viktig handelsväg som förbinder öst och väst, har sett rekordtillväxt i transitvolymer de senaste åren. Beprövade verktyg, som TIR-systemet, kan avsevärt effektivisera tullförfaranden på vägen, vilket säkerställer att varor flyter smidigt och säkert över gränserna”, säger Rey-Bellet.
IRU-medlemmen ZZHY, en av försökets transportoperatörer, har etablerat flera nya TIR-rutter som förbinder Kina och Centralasien sedan de gick med i IRU 2022. Pilotprojektet fick stöd från transport- och tullmyndigheter samt vägtransportföreningar längs Mellankorridoren, skriver Trans.INFO.