Vi har tidigare berättat om hur Girteka Transports vd Mindaugas Paulauskas följde med – och även körde – ett av företagets fordon under två veckor. Det han fick uppleva handlade inte bara om hur livet på vägarna är. Han fick även se hur bristen på parkeringsplatser påverkar arbetsmiljön för chaufförer.
Under resan noterade Paulauskas betydande skillnader i parkeringsinfrastruktur mellan olika länder. Något som han menar påverkar attraktionskraften att bli lastbilschaufför.
I Sverige kan förare hitta säkra och välskötta parkeringsområden vilket är ett starkt exempel på effektiva anläggningar. Samtidigt kämpar Danmark kämpar med långtidsparkeringsrestriktioner trots att det finns tillräckligt med parkeringsplatser vilket ställer till problem för förare som behöver längre vila.
Tyskland står inför svår överbeläggning på sina parkeringsområden vilket leder till stress och förseningar medan Nederländerna och Belgien erbjuder säker betalparkering, men den höga efterfrågan nära stadskärnor överträffar ofta tillgängliga utrymmen.
Frankrike erbjuder utmärkt parkering längs stora motorvägar, men saknar detta konsekvent utmed de lokala vägarna.
I Spanien möter betalparkering i allmänhet förarnas behov, men att uppnå enhetlig kvalitet över regionerna skulle ytterligare förbättra förhållandena.
Paulauskas upplevelser illustrerar det akuta behovet av en förbättrad parkeringsinfrastruktur för att stödja förare och logistikbranschen. Ta del av hans erfarenheter i denna video, textad på engelska.