Miljardinvesteringar i väte har presenterats för att stödja klimatförändringsagendan med den senaste kampanjen ”Reduce-the-fossil-fuel-dependence”-kampanjen som har fått stor uppmärksamhet. Allt detta med målet att Indien, som undertecknat FN:s ramkonvention om klimatförändringar (UNFCCC), ska uppfylla sina nettoutsläpp av koldioxid till 2070.
Fem miljoner ton väte som alternativt bränsle till 2030 har deklarerats under initiativet National Green Hydrogen Mission som lanserades i januari 2023 med en budget på motsvarande cirka 2,2 miljarder amerikanska dollar vilka ska spenderas fram till slutet av mars 2030.
Företagen som står i kö för att producera grönt väte inkluderar statligt ägda olje- och gasbolag och flera jättar inom den privata sektorn.
Essar Renewables planerar att dela vattenmolekyler för att producera väte och syre. Man har även lanserat tunga lastbilar med LNG för att avkarbonisera samt bana väg för rena transporter. De största kunderna är stora bulktransportörer inom cement, konstgödsel samt kol och är ett tydligt bevis på att saker och ting börjar röra på sig nu.
Den indiska regeringen och statligt ägda oljebolag förbereder sig nu, inte minst ekonomiskt, för att klara att producera de fem miljonerna ton vätgas till 2030. Samtidigt ska man öka produktionen av grön ammoniak inom konstgödselsegmentet från 550 000 ton per år till 750 000 ton eftersom efterfrågan ökar.
Man kan utan att överdriva hävda att Indien har klivit på ”klimattåget” och har tagit med sig stora tongivande industrier som bland andra sydkoreanska Hyundai Motor som är Indiens största personbilstillverkare, skriver Freight Carbon Zero.