Grunden för DAF lades 1928. De första åren var företaget känt i Eindhoven som ”Van Doornes maskinfabrik”.
När Hub och Wim introducerade trailers på marknaden i början av 1930-talet började de första konturerna av DAF som vi känner den i dag att bli synliga. Till skillnad från andra fordon på marknaden var chassit inte nitat utan svetsat vilket gjorde dem lättare än vanligt och det var en stor framgång.
Maskinfabriken bytte fokus och blev Van Doornes Aanhangwagenfabriek, eller som vi säger i dag – DAF.
DAF växlade upp snabbt när efterfrågan på transporter växte explosivt under återuppbyggnaden av Europa efter Andra Världskriget. En produktionslinje för trailers och semitrailers sattes upp och bestämda planer gjordes för byggandet av en lastbilsfabrik.
1949 lanserades A30. En 3-tons lastbil riktad främst till hemmamarknaden. Grillen hade sju karakteristiska kromränder.
Några månader senare rullades den första modellen ut från fabriken och den följdes snabbt av A50 (5 ton) och A60 (6 ton) för tungt arbete. En lastbil, den 1 ton tunga A10, såg dagens ljus första gången 1950 med en avknoppningsmodell, A107, som följde senare.
Antalet modeller ökade snabbt inklusive fordon med specialchassin för tipp- och sopbilar samt en serie militärfordon. På kort tid hade DAF utvecklats till ett lastbilsmärke som skulle bli en omisskännlig del av landskapet.
Vid den tiden rullades alla lastbilar av linjen som ett chassi med motor och grill. Byggandet av hytter var fortfarande i händerna på karossbyggare. Allt detta förändrades 1953 när DAF började tillverka sina egna hytter.
1955 firade fabriken tillverkningen av sitt 10 000:e chassi, ett tillfälle som gjordes extra speciellt tack vare en beställning från den holländska armén om 3 600 fordon. Kort därefter började DAF även utveckla och bygga sina egna dieselmotorer. DAF skulle också bli först med att lägga till en turbokompressor till sina lastbilars kraftkälla för extra hästkrafter och högre effektivitet.
1957 presenterade DAF DO, en lastbil med karakteristisk design och en 10-tons bakaxel som utvecklats speciellt för denna serie. Det gjorde DO särskilt lämplig för tunga och internationella transporter som gradvis blev mer populärt. Den andra generationen av DO hade till och med en rudimentär säng, något som på den tiden var en nyhet.
I början av 60-talet överraskade den holländska lastbilsbyggaren alla igen, denna gång med DAF 2600, en lastbil som riktade sig ännu mer direkt mot internationella transporter än DO.
Hytten var för den tiden revolutionerande. Dess fyrkantiga form maximerade livsutrymmet och komforten för föraren som ibland var borta från hemmet i veckor i taget. Hytten hade plats för en säng och till och med en våningssäng vid behov. De stora fönstren gav gott om ljus och bra sikt runt om vilket förbättrade säkerheten. 2600-serien blev känd som ”modern till internationella transporter”.
1970 lanserade DAF serien F1600 – F2200. Fordonen hade en tiltad hytt vilket gjorde DAF till en av de första som introducerade detta. Fördelarna med tilthytten är stora då det gjorde det lättare för mekaniker att utföra underhåll bättre och även snabbare. Den erbjöd även föraren ett tystare arbetsutrymme eftersom motorn var inkapslad i hytten.
Den nydanande 2600 fick 1973 ge plats för den helt nya 2800 och senare 3300 och 3600.
2800 hade inte en utan två sängar och tack vare den påtagliga komforten blev den för många lastbil nummer ett för långa sträckor. DAF var också den första tillverkaren som lanserade turbo laddluftkylaren för mer vridmoment, mer kraft och lägre bränsleförbrukning.
På 1980-talet gav DAF långväga transporter och tunga transporter en ny impuls med introduktionen av DAF 95 som även kunde förses med ett extra högt tak för bättre förarkomfort. Vi talar om SpaceCab. Den följdes sedan av en Super SpaceCab som DAf beskriver som det ”ultimata inom utrymme och lyx”. För regionala och nationella transporter infördes DAF DAF 65/75/85.
Under de följande åren gjorde denna serie av fordon och deras efterföljare CF och XF, sig ett namn i Europa och blev också alltmer populära längre bort. Detsamma gällde den nya LF-serien som lanserades runt sekelskiftet nu och syftade till regional och lokal distribution.
2010 var DAF först med att introducera en hybridlastbil på marknaden. LF Hybrid minskade bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen med 20 procent, enligt DAF, tack vare användningen av en elmotor i stadsområden. LF Hybrid visar DAF:s tätposition när det gäller att göra vägtransporter mer hållbara. En position som ytterligare underströks av introduktionen 2018 av DAF CF Electric, den första helelektriska lastbilen som byggdes av en europeisk tillverkare.
Under dessa år hade EU utarbetat nya bestämmelser för lastbilars vikter och dimensioner. När dessa trädde i kraft i slutet av 2020 var DAF den första lastbilstillverkaren som var redo att arbeta med dem. Detta gjorde den nya generationens DAF-lastbilar som lanserades 2021 lika nydanande som de välkända DO, 2600, 2800 och XF var på sin tid.
Reglerna i dag ger lastbilstillverkarna möjlighet att göra hytterna något längre, förutsatt att den extra längden är till gagn för miljön, fordonets säkerhet eller den som sitter bakom ratten.
Den nya generationen DAF erbjuder mer utrymme för föraren, är mer effektiva tack vare sin strömlinjeformade design och med sina mycket låga vindrutebälteslinjer och intelligenta kamerasystem är de byggda för att maximera säkerheten på vägen. DAF:s XF, XG och XG+ för tungt arbete och långväga transporter och XD-serien (för nationell och regional distribution) vann ”International Truck of the Year Award” två gånger i rad.
XD och XF finns även med helt elektrisk drivlina och har en räckvidd på upp till 50 mil på en laddning. XD och XF Electric är byggda i Electric Truck Assembly Line, en helt ny produktionslinje som togs i drift 2023 på DAF-fabriken i Eindhoven. DAF har också introducerat en helt elektrisk version för stadsdistribution – den nya generationen DAF XB – som tillverkas av Leyland Trucks i Storbritannien.
DAF känner sig helt redo framtiden. Inte bara tack vare sin nya generation av fordon utan också för att företaget fortsätter att arbeta med innovativa transportlösningar. DAF utvecklar till exempel vätgasmotorer med nollutsläpp som inte släpper ut annat än vattenånga. Samtidigt genomför DAF:s moderbolag, PACCAR, tester med ultraren bränslecellsteknik och går vidare med utvecklingen av elektriska drivlinor.
DAF säljs över hela världen från Afrika till Oceanien. Från Sydamerika, där DAF har en egen fabrik i Brasilien, till Asien. Och förstås i Europa där det byggdes totalt 69 800 lastbilar förra året. DAF:s kunder litar inte bara på tillförlitligheten hos sina lastbilar utan också på den omfattande portföljen av stödtjänster.
Harald Seidel, vd för DAF Trucks får avsluta. ”Hub och Wim van Doorne skulle knappt tro sina ögon om de kunde se produkterna 2024. De skulle vara väldigt stolta. Lika stolt som jag är över vårt förflutna, vår nutid och våra planer för framtiden.”