DSV har installerat en HVO-tankstation på sin Purfleet-terminal som rymmer 30 000 liter HVO.
Trängsel och medelhastighetszoner i London spelar en viktig roll för effekterna av CO2-utsläpp. Trängseln kan ofta vara mycket allvarligare än på andra håll i Storbritannien.
Att implementera användningen av HVO inom detta område var den mest effektiva lösningen som kan bidra till en minskning av CO2-utsläppen med upp till 90 procent. Den stora fördelen för DSV:s kunder är att kostnaderna förblir desamma.
DSV testar olika hållbarhetsinitiativ för att ta sig an utmaningen att minska CO2-utsläppen inom logistikbransche och man är fast besluten om att spela en avgörande roll för att möjliggöra den förändring som är nödvändig för att nå nettonollutsläpp inom logistiksektorn. För detta sätter företaget tydliga mål i linje med Pariskonventionen 2030.
Testprojekten inkluderar:
• Användning av alternativa bränslen som exempelvis HVO
• CNG
• Elfordon på vissa platser
DSV fortsätter på vägen mot hållbarhet och utvärderar implementeringen av HVO med Mercia Park och Manchester Final Mile-flottan.
DSV menar att man är i en bra position för att uppnå deras koldioxidminskningsmål under de kommande åren. De potentiella minskningarna av nettoutsläppen av växthusgaser visar hur effektivt HVO-bränsle kan vara för att driva hållbarhet inom verksamheten.
John Hawksworth, Senior Director Domestic Operations, säger att DSV:s tjänster för grön logistik är utformade för att hjälpa deras kunder att få insyn över koldioxidutsläpp hos deras underleverantörer för transport och logistik samt designa strategier för att minska koldioxidutsläppen som passar kundernas specifika behov och CO2-minskningsmål.