eActros-ekipagen har nått den sydligaste punkten i Europa - spanska Tarifa. Foto: Daimler Trucks. eActros-ekipagen har nått den sydligaste punkten i Europa - spanska Tarifa. Foto: Daimler Trucks.

e-Actros kör elektriskt genom hela Europa

De två eldragbilarna i "eActros 600 European Testing Tour 2024" har nått den sydligaste destinationen tillika kontrollpunkt. Efter deras 32-dagars testkörning genom 18 länder hittills, nådde de två ”nästan” serietillverkade eActros 600-prototyperna Tarifa i Spanien som är den sydligaste punkten på det europeiska fastlandet. Fordonen laddades uteslutande vid offentliga laddningsplatser under de 10 697 kilometerna ner till Tarifa. Ett laddningsstopp gjordes per dag och alltid i slutet av respektive dagsetapp.

Dr. Christof Weber, chef för global testning på Mercedes-Benz Trucks, säger att turnén hittills visat att batteridriven långdistanstransport redan är möjlig i Europa idag. De två eActros 600-prototyperna har visat sig vara mycket pålitliga även i krävande landskap och i vind, regn eller utomhustemperaturer på över 30 grader.

Räckvidden på 500 kilometer på en laddning och med 40-tons bruttovikt som specificerats av Mercedes-Benz, har visat sig vara realistisk. Under turnén laddas fordonen endast på publika laddstationer. Laddstationerna har fungerat bra och under den norra delen av turnén kunde man ladda utan att behöva koppla isär ekipagen.

Turnén började officiellt i Frankfurt am Main den 11 juni och gick först norrut genom Tyskland, Danmark och Sverige. Till midsommar nådde ekipagen Nordkap i Norge vilken är Europas nordligaste punkt tillgänglig på väg.

I slutet av juni färdades ekipagen med sin bruttovikt om 40 ton för varje ekipage söderut genom Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Österrike, Slovakien, Ungern, Kroatien, Slovenien, Italien, Frankrike och Spanien.

Efter stoppet i spanska Tarifa går resan norrut igen genom Portugal, Frankrike, Belgien, Nederländerna och Luxemburg tillbaka till Tyskland och hemkomsten beräknas till slutet av juli.

Med ”eActros 600 European Testing Tour 2024″ avser Mercedes-Benz Trucks att skaffa sig omfattande erfarenhet på ett brett utbud av rutter i olika topografier och klimatzoner med sikte på energiförbrukning. Tillverkaren avser att sedan dela dessa resultat med intresserade kunder.

Batterikapaciteten på över 600 kilowattimmar [1] och en ny, särskilt effektiv elektrisk drivaxel som utvecklats internt, gör att eActros 600 kan ha en räckvidd på 500 kilometer [2] utan mellanliggande laddning. Avsikten med turen är att ladda batterierna uteslutande vid allmänna laddstationer.

Cirka 60 procent av långfärderna för Mercedes-Benz Trucks kunder i Europa är kortare än 500 kilometer vilket innebär att laddinfrastrukturen vid depån och vid lastnings- och lossningsställena är tillräcklig i sådana fall. För all annan användning är en kontinuerlig utbyggnad av den offentliga laddningsinfrastrukturen avgörande för att göra ellastbilen till ett alternativ även för långa transporter över hela Europa. F

Förutom CCS-laddning med upp till 400 kW, kommer eActros 600 senare även kunna använda megawattladdning (MCS). I april i år laddade utvecklare från Mercedes-Benz Trucks för första gången en prototyp av eActros 600 vid en laddningsstation med en effekt på en megawatt i det egna utvecklings- och testcentret i Wörth am Rhein.

Kunder kan beställa en förinstallation för MCS. Så fort MCS-tekniken blir tillgänglig och standardiserad mellan tillverkare är den planerad att kunna eftermonteras för dessa tidiga modeller av eActros 600. Batterierna kan laddas från 20 till 80 procent [3] på cirka 30 minuter vid en lämplig laddstation med en effekt på cirka en megawatt.

Visuellt kännetecknas eActrosen av en i grunden ny, puristisk design med tydliga linjer och en aerodynamisk form. När det gäller lönsamhet för vagnparksoperatörer är eldragbilen avsedd att sätta nya standarder och på lång sikt ersätta majoriteten av dieselfordonen i det viktiga segmentet av långdistanstransporter.

Kärnan i Mercedes-Benz Trucks koncept för batterielektriska långväga transporter är att erbjuda kunderna en helhetslösning bestående av fordonsteknik, rådgivning, laddinfrastruktur och tjänster.

Fotnoter
[1] eActros 600 har tre batteripaket på vardera med 207 kWh som ger en installerad total kapacitet på 621 kWh. Det nya batteriets nominella kapacitet, baserat på internt definierade gränsvillkor, kan variera beroende på användning och omgivningsförhållanden.

[2] Räckvidden fastställdes internt under specifika testförhållanden, efter förkonditionering med en 4×2-dragbil med 40 ton total dragvikt vid 20°C utomhustemperatur vid långdistansdrift och kan avvika från de värden som fastställts i enlighet med förordning (EU) 2017/2400.

[3] Baserat på interna simuleringar eftersom en bindande och enhetlig Megawatt Charging System (MCS)-standard för närvarande är under utveckling.

Under den norra delen av turnén kunde man ladda utan att behöva koppla isär ekipagen. Foto Daimler Trucks.
Under den norra delen av turnén kunde man ladda utan att behöva koppla isär ekipagen. Foto Daimler Trucks.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-19 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Trucks eActros Elektrifiering Ellastbil Fjärrtrafik Godstransport Laddinfrastruktur Laddstation Mercedes-Benz