Priset måste ner på e-drivmedel för att det ska bli ett realistiskt alternativ till fossila drivmedel. Priset måste ner på e-drivmedel för att det ska bli ett realistiskt alternativ till fossila drivmedel.

E-bränsle minskar CO2-utsläppen med upp till 92 procent

En studie sponsrad av bland annat tyska ADAC visar att syntetiska, CO2-fria bränslen kan användas i fordon utan prestandaförlust eller andra risker. En av anledningarna till att framstegen inte är stora anges vara bland annat det höga försäljningspriset.

ADAC är tyska bilisters intresseorganisation md över 16 miljoner medlemmar. Med en tidning som publiceras i 14 000 000 exemplar är ADAC Europas största bilorganisation som även utför tester.

Nu har ADAC sponsrat en studie som utfördes på Tekniska universitet i Darmstadt för att få svar på om vanliga bilar, lastbilar och motorcyklar med förbränningsmotorer kan tanka fossilfritt drivmedel utan att motorerna behöver anpassas. Svaret blev ett tydligt ja.

Det är tekniskt möjligt att tanka konventionella fordon med förbränningsmotorer med fossilfritt bränsle utan att behöva anpassa motorerna eller deras mjukvara. Bränslet som användes i studien är Eco100Pro som är certifierat som 100 procent icke-fossilt enligt ISCC och RedCert.

Forskarna arbetade ett år efter ADAC XC Cup som var den första tyska motorsportracingserien som använde helt fossilfritt bränsle. De kom då fram till samma slutsats både på motortestbänken, på racerbanan samt i sin serie av tester med en vanlig bil i trafiken – det vill säga ingen effekt- och vridmomentförlust jämfört med vanlig bensin på macken.

Inte heller ökade bränsleförbrukningen macken. Ingen högre bränsleförbrukning. Ingen teknisk fara för förbränningsmotorn. Däremot minskade CO2-urtsläppen med minst 77 procent.

Att CO2-utsläpp fortfarande sker beror på produktion och transport av bränslet vilket ingick i beräkningen i studien utifrån EU:s energimix (2022) och Renewable Energy Directive (RED II). Om förnybar energi till stor del används för produktion minskar CO2-utsläppen med upp till 92 procent.

Studieresultaten är uppmuntrande och visar att befintliga fordon också kan utgöra hållbar och klimatvänlig mobilitet. ”Det finns också bra nyheter för unga och amatörförare inom motorsporten. ”Bil- och motorcykelracing klarar sig helt utan fossila bränslen utan större tekniska ansträngningar”, säger Karsten Schulze, styrelseordförande för ADAC Foundation och President of Technology på ADAC e.V.

En utmaning e-drivmedel står inför, är att det är dyrt. Priset måste ner för att göra drivmedlet till ett realistiskt alternativ till fossila drivmedel. För det behövs bland annat politiskk vilja och engagemang.

Forskningsprojektet ”Ersätta fossila bränslen med syntetiska bränslen i motorsport” vid Darmstadts tekniska universitet, finansierades av ADAC Foundation och stöddes av det tyska motorsportförbundet. Studien med detaljerade beskrivningar av testuppställningen och mättekniken samt presentation av resultaten om bland annat bränsleförbrukning, emissioner, oljeanalys, verkningsgrad, avgastemperaturer och hastighetskurva, finner ni här.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-12 13:57
Kategori: Nyheter
Taggar: ADAC CO2 E-drivmedel