E.ON och MAN samarbetar med byggnation av laddinfrastruktur. Till vänster Leonhard Birnbaum, vd E.ON SE  och till höger Alexander Vlaskamp, vd MAN Truck & Bus SE. Foto: MAN E.ON. E.ON och MAN samarbetar med byggnation av laddinfrastruktur. Till vänster Leonhard Birnbaum, vd E.ON SE och till höger Alexander Vlaskamp, vd MAN Truck & Bus SE. Foto: MAN E.ON.

E.ON och MAN ska ladda ellastbilar i Europa

E.ON och MAN Truck & Bus tar tillsammans ett avgörande steg framåt i utbyggnaden av laddinfrastrukturen för kommersiella fordon i Tyskland och Europa. Som en del av deras nya samarbete kommer energibolaget och kommersiella fordonstillverkaren att sätta upp cirka 170 platser med cirka 400 stationer för allmän laddning av elbilar över hela Europa.

E.ON och MAN investerar i de nya laddstationerna som kommer att byggas längs det befintliga MAN-servicenätet och även kommer att kunna ladda nyttofordon från andra tillverkare.

Enbart i Tyskland planeras cirka 125 platser. Detta kommer att skapa det största rikstäckande offentliga laddnätet för tunga kommersiella fordon i landet hittills. Ytterligare anläggningar byggs i Österrike, Storbritannien, Danmark, Italien, Polen, Tjeckien och Ungern.

Europa har satt upp som mål att minska utsläppen från tunga kommersiella fordon med 90 procent till 2040.
– Elektrisk mobilitet är en central nyckel för att nå detta mål, säger Leonhard Birnbaum, vd för E.ON.

Alexander Vlaskamp, vd för MAN Truck & Bus.
– För att mobilitetsövergången ska bli framgångsrik behöver vi cirka 50 000 laddplatser för tunga nyttofordon i Europa fram till 2030, säger han, men tillägger att man fortfarande behöver akut stöd från beslutsfattare för att bygga detta nätverk i stor skala.

De nya platserna kommer att ligga på strategiskt utvalda MAN-servicebaser, främst i industriområden med höga lastbilsvolymer eller nära motorvägar. Det gör att offentlig laddning enkelt kan integreras i den dagliga verksamheten. Platsernas layout är speciellt utformad för laddning av elektriska kommersiella fordon för att göra det enkelt att köra in och ut.

Där det är möjligt installeras stationerna i separata områden från MAN-serviceverksamheten med separata in- och utgångar för laddningsområdet för att säkerställa att de är tillgängliga för allmänheten, oavsett fordonsmärke.

Laddstationerna kommer att byggas på ett modulärt sätt och som ett första steg kommer varje plats att utrustas med flera 400 kW laddare. Det gör att en genomsnittlig elektrisk lastbil kan laddas upp till en räckvidd på upp till 30 mil på cirka 45 minuter. Senare kommer sajterna att uppgraderas till MCS megawatt-laddningssystem.

De första 80 laddstationerna ska byggas i slutet av 2025.
– Genom att kombinera MAN:s omfattande servicenätverk med E.ON:s expertis inom laddinfrastruktur sätter vi en ny standard för elektromobilitet inom kommersiella fordonssektorn, säger Sukhjinder Singh, vd för E.ON:s dotterbolag E.ON Drive Infrastructure.

Foto: MAN och E.ON.
Foto: MAN och E.ON.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-16 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: E.ON Ellastbil Klimatomställning Laddinfrastruktur Laddstationer MAN