Högt, tungt och brett. Ingen dag är den andra lik på Tabergs Åkeri. Högt, tungt och brett. Ingen dag är den andra lik på Tabergs Åkeri.

Högt, tungt och brett

Bredare, högre och tyngre än vad som får lastas på ett vanligt släp. När vanliga åkerier säger nej börjar arbetsdagen för Tabergs Åkeri.

Tabergs Åkeri flyttar allt som är överdimensionerat. Det kan vara allt från skogsmaskiner och militärfordon till husmoduler och industri-maskiner.
– Vi körde nyligen en vågbrytare på 80 ton, innan det en vals från SSAB som skulle till England och gjorde att vi fick chartra en båt, berättar Kim Aspegren som är delägare och ”allt-i-allo” på Tabergs Åkeri AB.

När Kim köpte in sig 2018 tog han med sig sin förkärlek för Scania, och i synnerhet gula Scaniabilar, till sin nya arbetsplats.
– Innan jag kom in var det en blandad fordonspark, men nu börjar det bli mycket Scania. Det är min förtjänst. Jag har alltid kört Scania, säger han.

2018 lade åkeriet om färgskalan från vitt till gult, något Kim hade i sitt tidigare bolag.
– Det syns på långt håll ute på vägarna och har blivit ett kännetecken, säger han.
När det var dags att köpa in nya tungdragare var det därför självklart att det skulle bli gula Scania.

För tre år sedan beställde åkeriet en gul Scania 650 V8 och den nya som precis levererats är likadan, men en 660.
– De vi hade tidigare från ett annat märke fungerade inte som jag ville och gick sönder hela tiden, säger Kim.

Ungefär hälften av företagets körningar är åt avtalskunder, exempelvis John Deere och Svetruck och hälften är beställningsuppdrag. Det gör att ingen vecka är den andra lik, särskilt eftersom Tabergs Åkeri har hela Europa som arbetsfält.
– Det är ju både positivt och negativt. Positivt för att vi kan hålla en högre prisbild när det är mer akuta jobb, men negativt för att det blir svårare att planera, säger Kim.

Just planeringen är en av utmaningarna med specialtransporter. När Tabergs Åkeri får in en körning får de först ta reda på om uppdraget går att genomföra över huvud taget och i så fall vad det skulle tänkas kosta. Därefter skickar de in alla detaljer om uppdraget till Trafikverket för att söka dispens för körningen och specificerar då exempelvis vad det är för bil och trailer, antalet axlar och axeltryck och transportens sträckning.

Det är svårt att ge ett pris till kunden eftersom villkoren för uppdraget kan ändras när man söker dispens från Trafikverket.
– Och det vill man helst inte göra innan man har fått uppdraget. Det kan hända att vi inte får passera en viss bro eller tunnel och måste ta en omväg vilket gör uppdraget dyrare, säger Kim.

När dispensen väl gått igenom och avtalet med kunden är godkänt, är det dags att välja bil och chaufför för uppdraget. Är det något riktigt tungt som ska flyttas blir det ett jobb för någon av de två gula V8:orna. För att kunna dra upp till 225 ton har de fyra axlar varav de två bakre är drivande och de två främre styrande. Antalet axlar gör det dock svårt att få in några tankar mellan hjulen så i stället sitter tankar för bränsle och hydraulik bakom förarhytten.

Trailrarna man drar är hydraulstyrda med styrning på alla hjulen så då går det hydraulik till både styrning och fjädring.
– När trailern är kopplad till bilen sköts det via vändskivan, men du kan även styra trailern med fjärrkontroll, säger Kim.

Den uppmärksamme noterar säkert att det inte är Scanias originaldesign hela vägen på bilarna, för att uttrycka det milt.
– Bilarna är byggda av Scania i Laxå (Scanias fabrik för specialfordon, reds. anm.), men sedan är påbyggnationen gjord av CCH i Nederländerna. Jag tycker de bygger så snyggt så det är framför allt tycke och smak som har fått styra där, säger Kim med ett leende.

Flera nederländska företag har varit inblandade när det gäller den estetiska utformningen av bilarna, både invändigt och utvändigt.
– Det är klädda, knappstoppade hytter på bägge bilarna och det är gjort av ett företag som heter Cab-In. Sen är det Van Winkoop som har lackat, satt på bågar och färdigställt bilen om man säger. Vi försöker hålla en rätt hög standard på våra bilar eftersom det ju är roligare att komma till kunden med schyssta saker, säger Kim som tycker att det också finns en ”employer branding”-aspekt av att lägga krut på fina bilar.

Det är svårt att hitta chaufförer som vill ligga ute så mycket som krävs för åkeriets jobb. – Eftersom chaufförerna bor i bilarna hela veckor tycker vi att det är väl investerade pengar att de får vara med och tycka till om utformningen. Sedan finns det ju chaufförer som söker sig till oss just för att vi har spännande uppdrag. Man kan ju hamna var som helst i hela Europa.  Ingen körning är den andra lik, avslutar Kim Aspegren.

Fakta om Tabergs Åkeri
Huvudkontor: Taberg, strax söder om Jönköping
Verksamhet: Tunga specialtransporter
Grundades: 1997
Antal anställda: 27
Antal bilar: Tillsammans har Tabergs-bolagen totalt 46 lastbilar

 

Kim Aspegren låter förarna ha synpunkter om fordonens utformning för att skapa en bra arbetsplats åt dem.
Kim Aspegren låter förarna ha synpunkter om fordonens utformning för att skapa en bra arbetsplats åt dem.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-05 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Dispenstransporter Påbyggnad Scania Specialtransporter Tabergs Åkeri