Nu ska fem Mercedes-Benz GenH2 Trucks ut i verkligheten hos kunder. Foto: Daimler Group. Nu ska fem Mercedes-Benz GenH2 Trucks ut i verkligheten hos kunder. Foto: Daimler Group.

Kundförsök med Mercedes-Benz GenH2 Trucks inleds

Som en av världens största tillverkare av kommersiella fordon ser Daimler Truck sig som framåtdrivande av hållbara transporter framåt. Målet är att på sina globala kärnmarknader (EU30, USA, Japan), endast erbjuda nya fordon som är CO2-neutrala i körning fram till 2039. Vätgasbaserad drivteknik kan därmed vara en optimal lösning, särskilt för mycket flexibla och särskilt krävande tillämpningar inom tunga transporter och fjärrtransporter.

På vägen mot minskade CO2-utsläpp går Daimler Truck in i nästa utvecklingsfas av sina bränslecellsfordon. Efter en rigorös testfas på testbanan och allmänna vägard, har Mercedes-Benz GenH2 Trucks nu nått ett avancerat utvecklingsstadium för användning i de första av kundernas fordonsflottor.

Daimler Truck inleder de första kundtesterna med fem Mercedes-Benz GenH2 Trucks och kunderna Air Products, Amazon, Holcim, INEOS och Wiedmann & Winz Kunderna får praktisk erfarenhet av bränslecellsbilar i ett tidigt skede under en testfas på cirka ett år.

De fem fordonen kommer att användas i olika långdistansapplikationer på specifika rutter i Tyskland för exempelvis transport av byggmaterial, sjöcontainrar eller cylindergaser och kommer att övervakas direkt av tillverkaren som också har ansvaret.

Under dessa första kundtester kommer fordonen att förbli under direkt övervakning och ansvar av tillverkaren. Tankningarna kommer att ske på gasstationerna med flytande vätgas i Woerth am Rhein (Rheinland-Pfalz) och i framtiden även i Duisburg-området (Nordrhein-Westfalen).

Fordonen har två vätsketankarna i rostfritt stål med en särskilt hög lagringskapacitet på totalr 88 kilo. Tanksystemet i rostfritt stål består av två rör, det ena inom det andra, som är vakuumisolerade och anslutna till varandra.

GenH2 Truck är utvecklade från egenskaperna hos den konventionella Mercedes-Benz Actros när det gäller nyttolast, räckvidd och prestanda. Nyttolasten är cirka 25 ton vid en bruttokombinationsvikt på 40 ton. Räckvidden ligger på cirka 100 mil, eller mer.

Foto: Daimler Group.
Foto: Daimler Group.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-29 11:30
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2-neutrala Daimler Group Godstransport Klimat Mercedes-Benz GenH2 Trucks Miljö Vägtransport Vätgaslastbil