I december förra året kunde vi berätta att tyska Deutsche Bahn startade försäljningsprocessen för sitt dotterbolag DB Schenker.
Även om koncernen säger att anledningen är att man ska koncentrera sig mer på kärnverksamheten, handlar det i första hand om att minska skulden. DB-koncernens skulder uppgick då till mer än 30 miljarder euro.
Försäljningen drog till sig fler än tio seriösa spekulanter varav Maersk var en av dem, men nu drar sig alltså företaget ur upphandlingsprocessen.
Tidigare bud varierade enligt uppgift från 14 miljarder euro till över 15 miljarder euro, pengar som är avsedda att hjälpa Deutsche Bahn att minska sin skuldbörda som nu har blivit cirka 34 miljarder euro.
Under de senaste månaderna har Maersk genomfört en översyn av DB Schenkers verksamhet och under de senaste veckorna har det funnits en möjlighet att delta i en djupgående företagsbesiktning. Det är efter den granskningen Maersk har beslutat att dra sig ur processen enligt Vincent Clerk.
Vincent Clerk säger att DB Schenker erbjuder en omfattande portfölj inom logistikmarknaden och framtida potential, men en djupgående granskning utförd av Maersk såg man också ”utmaningar ur ett integrationsperspektiv” och att ”förvärva DB Schenker skulle inte vara rätt sak att göra för vår verksamhet just nu.”
Som reaktion på nyheten steg Maersks aktiekurs med så mycket 7 procent samma dag. Även DSV som nu anses vara i ”pole position” kunde se sin aktiekurs stiga med 6,6 procent inför möjligheten att förvärva DB Schenker.
En talesperson för DB Schenker kommenterar: ”Vi för för närvarande intensiva diskussioner med de olika parter som är intresserade av DB Schenker.”