MAN hTGX, som fordonet kommer att kallas, erbjuder en alternativ nollutsläppsdrivvariant för speciella applikationer för exempelvis transport av tungt gods, tanktransporter eller timmertransporter.
hTGX kan också vara ett miljövänligt alternativ till batteridrivna lastbilar för användning i områden utan tillräcklig laddningsinfrastruktur eller för marknader där tillräckligt med vätgas redan finns tillgängligt.
MAN kommer att leverera sina batterielektriska fordon till kunderna för första gången 2024 och skala upp det från 2025. MAN har varit marknadsledare för elektriska stadsbussar i Europa sedan 2023, detta enligt MAN.
MAN fortsätter att fokusera på batteridrivna fordon för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Dessa har för närvarande klara fördelar jämfört med andra drivkoncept när det gäller energieffektivitet och drift- och energikostnader. Lastbilar som drivs av vätgasförbränningsmotorer är dock ett användbart tillskott för speciella applikationer och marknader.
Vätgasförbränningsmotorn H45 är baserad på den beprövade D38-dieselmotorn och tillverkas på motor- och batterifabriken i Nürnberg. Användningen av välbekant teknik gör att man kan komma in på marknaden i ett tidigt skede och ger utgör därmed en avgörande faktor för att öka vätgasinfrastrukturen.
Vätgasdriften är särskilt lämplig för speciella transportuppgifter som kräver en speciell axelkonfiguration eller där det inte finns plats för batteriet på ramen på grund av behov av lastbilskaross. MAN hTGX erbjuder hög nyttolast och maximal räckvidd på upp till 60 mil i sina initiala modeller med 6×2 och 6×4-axelvarianter.
H45-motorn har en effekt på 383 kW eller 520 hk och ett vridmoment på 2 500 Nm vid 900–1 300 rpm. Den direkta insprutningen av väte i motorn säkerställer snabb kraftleverans. Med vätgas komprimerat till 700 bar (CG H2) och en tankkapacitet på 56 kg, kan fordonet tankas på mindre än 15 minuter. Med mindre än 1g CO2/tkm kommer MAN hTGX att uppfylla kriterierna som ett ”nollutsläppsfordon” enligt EU:s nya planerade CO2-lagstiftning.
Den nya vätgasförbränningsbilen är baserad på den beprövade TG-fordonsserien och håller högsta kvalitet och ett okomplicerat underhåll.
– Vi kommer att fortsätta att forska om bränslecellsteknik baserad på batteriteknologi och vätgasteknik är också under förberedelse på MAN. Det kommer dock att dröja flera år innan tekniken verkligen är redo för marknaden, säger dr. Frederik Zohm, styrelseledamot för forskning hos MAN.
Utöver utvecklingen av de kommersiella fordonen, utvecklar och testar MAN nu även vätgasmotorn för MAN Engines-divisionen i ett brett spektrum av applikationer på och utanför vägen samt på vatten. Den är till exempel väl lämpad för specialfordon som exempelvi ”snow cats”, tåg på icke elektrifierbara sträckor och för grävmaskiner samt kranar.
Användning i kraftvärmeverk är också ett alternativ eftersom den alstrade värmen kan utnyttjas utöver elen.
Vätgasförbränningsmotorn H45 är baserad på den beprövade dieselmotorn D38 och tillverkas vid motor- och batterifabriken i Nürnberg. Foto: MAN.