Denna betydande ökning är en kombination av en 2-procentig ökning av antalet personer som arbetar inom sektorn och en ökning av lönerna.
I genomsnitt ökade lönerna för godstransporter på väg i EU med 18 procent mellan 2013 (16 940 euro) och 2021 (20 130 euro). Som förväntat varierar lönerna avsevärt mellan EU-länderna.
Ökningen av utgifterna för tillgångar (som fordon) och tjänster har varit mindre uttalad än lönerna (37 respektive 49 procent). I genomsnitt ökade vägfraktföretagens utgifter för tillgångar, tjänster och löner med 40 procent under det senaste decenniet.
På nationell nivå är vägtransportörer i Belgien, Danmark, Luxemburg och Nederländerna ledande när det gäller investeringar.
Energikostnaderna har också ökat vilket påverkar både person- och godstransporter på väg. Dieselutgifterna har generellt ökat i alla länder under det senaste decenniet med enstaka minskningar som under pandemin.
Dieselutgifterna förväntas fortsätta öka på grund av kriget i Ukrainas inverkan på energimarknaden. Sammantaget utgör löner (cirka 35procent), investeringar i utrustning (cirka 28 procent) och energi (cirka 24 procent) 87 procent av vägtr5ansportörernas kostnader.
Denna IRU Intelligence Briefing om makroekonomin inom EU:s vägtransportsektor fokuserar på demografiska trender, ekonomiska resultat, kostnader och externa ekonomiska faktorer.
Frågeställningar som tas upp:
• Hur många arbetar inom EU: s buss- och lastbilssektorer?
• Vad är deras genomsnittliga löner?
• Vilket land har störst arbetskraft?
• Avspeglar storleken på ett lands arbetskraft dess volym av varor?
• Hur många vägtransportföretag finns det i EU?
• Vad är det ekonomiska bidraget från stora vägtransportföretag?
• Hur är det med små och medelstora företag?