Drygt 80 fordon kontrollerades på kontrollstationen den dagen, skriver John Kåre Larsen, inspektör vid Norska Vägverket i sin rapport.
– De flesta av dessa hade saker i ordning, men så kommer ett utlandsregistrerat fordon rullande in. Det fordonet utmärkte sig med ett extremt antal lampor som inte uppfyller kraven på belysningsutrustning, skriver John Kåre Larsen.
Det fanns orange ljus i hela fronten förutom parkeringsljus runt hela fordonet. Ägaren eller föraren hade även tagit bort den ursprungliga ratten och installerat en ratt från 60–70-talet. En ratt som inte har de säkerhetsfunktioner som en modern ratt har, bland annat krockkudde.
Dessutom varnade färddatorn om fel på bromsbelägg och EBS på släpet. Monterat på instrumentbrädan fanns ett stort bord och på detta stod en fruktkorg Och det fanns ett stort bord med tillhörande fruktkorg monterad på instrumentbrädan tillsammans med GPS och andra skyltar.
Att förarens sikt skyms på detta sätt är definitivt inte tillåtet i Norge.
– Bilen hade även skärmar monterade både ovanför och under vindrutan som förutom allt annat gjorde sikten dålig, skriver John Kåre Larsen.
Under den fortsatta inspektionen upptäcktes att företaget inte hade ett giltigt bomchipsavtal, vilket utlöser en avgift på 8 000 norska kronor. Men det var andra gången som fordonet påträffades utan sådant avtal, så avgiften blev denna gång 16 000 norska kronor.
Fordonet fördes till Bergens trafikstation och låstes in där i avvaktan på betalning av avgiften.
Annars var det en väldigt bra dag på Romslo, avslutar Larsen sin kontrollrapport.
En och annan lampa för mycket. Foto: Norska Vägverket.