Grunden för DAF lades 1928 med Hub van Doornes maskinfabrik. Företaget tillverkade sina första, lätta semitrailers några år senare. Därifrån var det ett logiskt steg till utvecklingen av DAF:s första lastbil, som såg dagens ljus 1949. Fordonet var inte mycket mer än ett chassi med en motor, ett galler, bromsar och en styrmekanism. Under de första åren var kunderna tvungna att köpa hytten från specialiserade bussbyggarföretag. Läs mer om historien här.
I dag ser det helt annorlunda ut. Inte bara är den senaste nya generationens DAF-lastbilar de mest effektiva och säkra lastbilarna på marknaden (enligt DAF), deras hytter utmärker sig i även i komfort och rymlighet.
XG+ är utan tvekan DAF:s flaggskepp, med en hyttvolym på inte mindre än 12,5 m3.
DAF XG+ utgör grunden för den unika jubileumsmodellen. Den levereras bland annat med en PACCAR MX-13-motor (480 hk/355 kW) som valfritt kan utrustas med MX Engine Brake, känd som den mest kraftfulla motorbromsen i lastbilsindustrin.
Specialutgåvan för att fira 75-årsjubileumet är lackad i en elegant Silver Metallic-färg, med de unika svarta och gula ränderna som markerar DAF:s produktionsmilstolpe. Alcoa Dura-Bright fälgarna är pricken över i:et.
Den unika specialutgåvan kan beställas från och med nu och kommer att finnas tillgänglig för leverans efter sommaren.