Megawattladdningssystemet presenterades av till vänster professor Markus Lienkamp samt projektpartnerna och näringsminister Hubert Aiwanger som står som tredje person från. Foto: Adriana Beier/MAN. Megawattladdningssystemet presenterades av till vänster professor Markus Lienkamp samt projektpartnerna och näringsminister Hubert Aiwanger som står som tredje person från. Foto: Adriana Beier/MAN.

Världens första megawattladdare för ellastbilar

Forskningskonsortiet NEFTON arbetar med tekniska lösningar och infrastruktur under ledning av ordföranden för fordonsteknik vid Tekniska universitetet i München (TUM). I samarbetet ingår även MAN Truck & Bus. Projektet har resulterat i att man nu har presenterat vad man menar är världens första megawattladdare för ellastbilar.

Tidigare i dag publicerade vi att Milence och Power Electronics genomfört lyckade tester med MCS med hjälp av en Mercedes-Benz eActros.

I Tyskland sker cirka 70 procent av godstransporterna i volym och avstånd på väg, främst med dieseldrivna lastbilar. Detta har en betydande miljöpåverkan. 40 procent av transportrelaterade utsläpp på 148 miljoner ton koldioxid hänför sig till godstransporter.

En övergång från diesel till elkraft skulle följaktligen ge betydande fördelar. Forskningskonsortiet NEFTON arbetar med tekniska lösningar och infrastrukturlösningar under ledning av ordföranden för fordonsteknik vid Tekniska universitetet i München (TUM).

Professor Markus Lienkamp säget att vetenskapliga fakta sänder ett tydligt budskap om att batteridrivna lastbilar har en verkningsgrad på cirka 75 procent. ”Detta placerar dem långt före lastbilar som drivs av bränsleceller med 26 procents effektivitet och eFuels med 14 procent effektivitet.”

Han tydliggör dock att den nödvändiga infrastrukturen för effektiv användning av elektriska lastbilar i hög grad fortfarande saknas längs de viktigaste transportvägarna. Tekniken för megawattladdning representerar därför ett enormt steg framåt.

Dr Frederik Zohm, styrelseledamot med ansvar för forskning och utveckling på MAN Truck & Bus, säger: ”Med NEFTON har vi utvecklat teknik som gör det möjligt att ladda ellastbilar snabbt och med en effekt på över 1000 kW. Vår forskning prioriterade den verkliga beredskapen, kostnaderna och nätets effekt.”

Tillsammans med sina projektpartners menar MAN Truck & Bus att man tydligt visat att elektriska lastbilar och megawattladdning är den perfekta kombinationen för omfattande att ta bort omfattande koldioxidutsläpp som kommer från gods som transporteras på väg. ”Tekniken finns där. Nu är det dags att gå vidare med utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen på marknaden genom nära samarbete mellan beslutsfattare, energisektorn och fordonstillverkare”, säger dr. Zohm.

Hubert Aiwanger, den bayerska ekonomiministeren, säger att detta forskningsprojekt visar hur högteknologi och expertis från Bayern kommer att forma framtidens rörlighet. Initiativ som detta kommer gradvis att minska koldioxidutsläppen inom logistik och godstransporter. ”Detta kommer att öka den bayerska ekonomins konkurrenskraft. Jag vill därför tacka alla som har bidragit till framgången för NEFTON-projektet. Megawatt Charging System (MCS) kommer att påskynda laddningstiderna för lastbilar massivt. Detta är en milstolpe i utvecklingen av elektromobilitet.”

MAN har redan visat den verkliga potentialen i denna teknik och har spelat en nyckelroll i utvecklingen av standarder. Ekonomiministern tillägger att man integrerar MCS-tekniken (megawatt charging system) i det nuvarande finansieringsprogrammet. I den första omgången kommer man att finansiera 86 laddningspunkter.

Nästa finansieringsförslag som kommer att starta i slutet av hösten och tillsammans med våra vätgasfinansieringsprogram är detta program symboliskt för den bayerska statsregeringens öppenhet för ny mobilitetsteknik”, avslutar ekonomiminister Hubert Aiwanger.

NEFTON-projektet har undersökt användningen av elektriska lastbilar i den verkliga logistikprocessen. Konsortiet arbetade med fyra speditionsföretag för att analysera olika användningsområden från lokal distribution till fjärrtransporter. Resultaten visar att för distribution och regional sjöfart kan de flesta laddningar ske på speditörens depåer. Fjärrtransporter kommer dock att kräva ett nätverk av kraftfulla laddstationer för lastbilar vid exempelvis lastbilsstopp och andra parkeringsområden.

Resultaten visar att laddstolpar som kan leverera toppeffekt på 1 megawatt bör installeras var 5 mil längs huvudvägar. Detta kan eliminera alla tidsförluster från laddning. I en forskningsmiljö har laddningseffekter på upp till 3 megawatt studerats. Detta skulle avsevärt förbättra flexibiliteten i vardagen. Det skulle också göra det möjligt att installera mindre batterier vilket skulle minska kostnaderna och ge ekologiska fördelar. NEFTON-projektet kommer nu att undersöka dessa framtidsmöjligheter.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-24 14:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Ellastbil Laddinfrastruktur Laddstation MAN Truck & Bus MCS Megawattladdare NEFTON TUM