Målet är att Windrose initialt ska produceras både i Belgien och USA. Foto: Windrose. Målet är att Windrose initialt ska produceras både i Belgien och USA. Foto: Windrose.

Windrose – nästa generations nollutsläppsfria och intelligenta tunga lastbilsplattformar

Kinesiska Windrose bygger nästa generations nollutsläppsfria och intelligenta tunga lastbilar. Nu vill de bygga produktionsanläggningar i Georgia i USA. Och det handlar om ellastbilar.

Som bekräftats av vd Wen Han förväntas Windrose starta produktion i Belgien såväl som i USA med delstaten Georgia som rätt plats att göra det på. Den kinesiska nystartade lastbilstillverkaren hävdar att man har över 6 000 förbeställningar, främst från stora amerikanska företag.

Den unge Wen Han är vd och grundare av Windrose som är en ny ellastbilstillverkare som startades för bara ett par år sedan. Företagets första ellastbilar har rest över hela Europa och världen de senaste månaderna. Lastbilen kommer även att vara på IAA Transportation 2024 i tyska Hannover som startar den 17 september.

Wen Han har nyligen intervjuats av ett antal stora mediekanaler som exempelvis Reuters och berättat om ett intressant steg framåt i kombination med Tesla Semi-projektet.

De två fordonen har något gemensamt, även om Windrose-lastbilen verkar vara billigare med ett förväntat ungefärligt pris på cirka 250 000 dollar. För den summan ska man få en garanterad en räckvidd på cirka 60 mil. E-dragbilen har nyligen använts för att testa megawattladdningssystem som utvecklats av BorgWarner.

Vd Wen Han berättade för några månader sedan att han vill starta produktion i Belgien. Faktum är att lastbilen nyligen har tillbringat ganska lång tid i Belgien. Windrose kan också börja produceras i USA där Georgia identifieras som rätt plats att göra det på. Enligt nyheterna som rapporterats av Reuters har Windrose samlat in över 6 000 beställningar, de flesta kommer från USA (Nike verkar vara ett av de globala företagen med huvudkontor i USA).

Windrose vd säger att han är säker på möjligheten att komma in på den amerikanska marknaden på grund av att tullarna på kinesiska lastbilar för närvarande är lägre jämfört med personbilsmarknaden. ”Det ligger i allas intresse att bygga en verkligt global elbilsprodukt såväl som leveranskedja. Trots geopolitiska spänningar vill vi ha hjälp med att bygga upp ett elbilsekosystem i både Europa och USA. Belgien i Europa och Georgien i USA är båda de bästa hamnarna med lovande affärsmiljöer, säger Wen Han i en intervju som publicerades av Evinfo.net.

Foto: Windrose.
Foto: Windrose.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-26 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Ellastbil Klimatomställning Nollutsläppsfordon Wen Han Windrose