Det är normalt att det kontinuerligt sker förändringar av kollektivtrafiken, men detta är en neddragning som saknar motstycke anser de båda.
– Det är en kraftig försämring för alla de som bor i Stockholm och som behöver åka kollektivt för att kunna ta sig till exempelvis jobbet eller skolan, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Region Stockholm.
Coronapandemin ledde till att färre valde att åka kollektivt men när många städer har kommit tillbaka till prepandemiska nivåer så har Stockholm svårt att locka tillbaka resenärerna. Därför behöver Region Stockholm jobba med att vässa erbjudandet och attraktiviteten för kollektivtrafiken för att fler ska välja bort bilen.
Det har sedan maktskiftet 2022 skett stora neddragningar av kollektivtrafiken trots att Miljöpartiet gick till val på bättre och billigare kollektivtrafik. Neddragningarna är ett resultat av pandemins efterdyningar och en illa förd politik. De frysta SL-taxorna under 2023 har lett till kraftigt försämrade intäkter.
Dessutom har ofinansierade experiment som öppna spärrlinjer och minskade reklamintäkter ytterligare försämrat SL:s ekonomi.
– Liberalerna vill satsa på en kollektivtrafik som fungerar för så många människor som möjligt. Det måste vara möjligt för människor att få ihop livet utan bil för alla som bor och verkar i Stockholmsregionen, säger Jan Jönsson, oppositionsborgarråd i Stockholms stad.