Kärnan i TransiT:s uppdrag är utvecklingen av ett Federalt Transport System av system (FTSO), bestående av sammankopplade digitala tvillingar som spänner över väg-, järnvägs-, flyg- och sjötransportsätt. Denna övergripande strategi syftar till att ta itu med de komplexa utmaningar som transportminskningen av koldioxidutsläppen innebär i ett helhetsperspektiv med hänsyn till passagerar- och godstransporter inom alla sektorer.
Forskningscentrumet utnyttjar banbrytande digitala twinning-funktioner för att skapa virtuella kopior av fysiska transportsystem. Genom att integrera realtidsdata från sensorer och infrastrukturövervakningssystem möjliggör TransiT snabb testning och optimering av olika scenarier för minskade koldioxidutsläpp.
Denna innovativa metod gör det möjligt att utforska framtida transportkonfigurationer, inklusive elektriska vägsystem och alternativa bränslen, utan tids- och kostnadsbegränsningar för verkliga försök samtidigt som motståndskraft och inkludering av intressenter säkerställs.
Viktiga utmaningar inom interoperabilitet, säkerhet, motståndskraft, människocentrerad design och datahantering kommer att hanteras för att möjliggöra skalbara lösningar för transportintegration och utfasning av koldioxidutsläpp vilket ger avgörande insikter för planerare, operatörer och beslutsfattare.
Viktiga mål är att:
• Identifiera de billigaste och minst riskabla vägarna till nettonollutsläpp inom transport
• Förbättra tillgängligheten och effektiviteten i transporttjänster
• Minska osäkerheten och risken för tidskritiska investeringar i hållbar infrastruktur
• Utveckla nya affärsmodeller och politiska ramar för att stödja övergången
Genom att kombinera expertis inom logistik, digital teknik, transportpolitik och branschspecifik kunskap, försöker TransiT skapa en plan för snabb utfasning av koldioxidutsläpp som kan tillämpas utanför transportsektorn.
Detta ambitiösa projekt placerar Storbritannien i framkant när det gäller hållbar transportinnovation och insatser för att begränsa klimatförändringar, skriver Heriot Watt Universitet i Edinburgh, Skottland.