Daimler Trucks förbereder serieproduktion av nästa batterigeneration för batterielektriska lastbilar. Andreas Gorbach, styrelseledamot i Daimler Trucks och ansvarig för Truck Technology säger: ” Öppnandet av vårt Battery Technology Center är ett viktigt steg när det gäller att elektrifiera vår produktportfölj och ännu en milstolpe i innovationshistorien vid fabriken i Mannheim.”
Daimler Trucks har beslutat att ta hand om monteringen av den framtida batterigenerationen själva och därmed behålla viktigt mervärde internt. I och för Europa kommer de att göra detta på Mercedes-Benz-fabriken i Mannheim och därmed ytterligare stärka platsens framtid.
Daimler Trucks produkt- och processutveckling för batterielektriska nyttofordon utförs på ett område på över 10 000 kvadratmeter: BTC kombinerar utveckling med produktion. Experter bygger upp kunskap om batterier och deras produktionsprocesser här. För detta ändamål kommer två produktionsområden att skapas i BTC.
För det första kommer battericeller att produceras här på pilotbasis för att bygga upp processkunskap. För det andra kommer batteripaket att tillverkas som prototyper för testbänkar och testfordon. Med pilotlinjen för batteripaket förbereder anläggningen i Mannheim för framtida serieproduktion, som planeras under andra halvan av decenniet som en del av introduktionen av nästa generation litiumjonbatterier vid anläggningen.
Över 60 nya maskiner och system installeras i BTC där processer för prototypisk produktion av battericeller och system kan kartläggas, exempelvis beläggningsteknik, svetsprocesser, montering och limprocesser.
Totalt arbetar cirka 100 anställda på BTC. För att ge medarbetarna mer utrymme för kreativitet, produktivitet och effektivitet valdes ett modernt kontorskoncept med olika arbetszoner.
Dagens Mercedes-Benz Mannheim-fabrik grundades 1908 i Mannheim-Waldhof på Luzenberg. Över 4 600 anställda tillverkar motorer och relaterade komponenter till nyttofordon på anläggningen.
Det är också Daimler Trucks kompetenscenter för batteriteknik och högspänningssystem, vilket bidrar väsentligt till serieproduktionen av den elektrifierade produktportföljen.
Gjuteriet vid fabriken är en av världens ledande tillverkare av gjutjärnsfordonselement. Motorer renoveras också vid det så kallade European Center for Exchange Engine Production.
Utbildning och säkring av nästa generations anställda är lika viktigt för anläggningen i Mannheim. Med över 100 års erfarenhet utbildas ungdomar på anläggningen och totalt har över 11 000 ungdomar avslutat sin utbildning här.
Forskningen och utvecklingen av batterer på BTC är högteknologisk. Foto: Daimler Trucks.