Delade meningar om höjd reduktionsplikt

Reduktionsplikten föreslås höjas till 10 procent för både bensin och diesel, men vad denna höjning kommer att innebära för åkerinäringen är i dagsläget otydligt. Det menar Sveriges Åkeriföretag.
Preem däremot delar regeringens uppfattning och förklarar att inblandningen är ett "viktigt verktyg för att bidra till minskning av utsläpp av fossila koldioxidutsläpp".

De fossila utsläppen från transportsektorn behöver minska de kommande åren för att nå både Sveriges och EU:s klimatmål. En höjd reduktionsplikt är positivt för åkerinäringens hållbarhetsarbete och omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Det skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.

Reduktionsplikten föreslås höjas till 10 procent för både bensin och diesel, men vad denna höjning kommer att innebära för åkerinäringen är i dagsläget otydligt, menar SÅ.

För att priset på drivmedel inte ska öka har regeringen aviserat att höjningen av reduktionsplikten ska kompenseras med en sänkning av drivmedelsskatten. Förslaget ger en skattesänkning på bensin med 75 öre/liter. Skatten på diesel kommer att ligga kvar på EU:s miniminivå, vilket i praktiken ger en höjning på runt 10 öre/liter. Detta förutsatt att priset på råolja förblir oförändrat.

Regeringen öppnar även upp för att drivmedelsleverantörerna får inkludera el från publika laddstationer i reduktionsplikten. ”Det återstår att se vad det får för effekt”, menar SÅ.
– Långsiktiga politiska spelregler är av största vikt för åkerinäringen, inte minst kopplat till framtida investeringar i fordon och bränsle. Från åkerinäringen vill vi se en långsiktig överenskommelse kring reduktionspliktens utveckling och framtida nivåer, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.

”Från åkerinäringen vill vi även se en översyn av samtliga skatter, avgifter och tullar som påverkar transportkostnaden sett ur ett omställningsperspektiv. Kortsiktiga höjningar och sänkningar av olika skatter skapar en osäkerhet där risken är stor att näringen dubbelbeskattas, vilket riskerar att sänka konkurrenskraften”, skriver SÅ i ett pressmeddelande.

Preem däremot delar regeringens bild att inblandning av biodrivmedel är ett viktigt verktyg då det bidrar till minskning av utsläpp av fossila koldioxidutsläpp från transportsektorn. Det säger Mattias Holmqvist, presschef på Preem.
– Vår strategi ligger fast. Preem har sedan tidigare antagit målet om en klimatneutral värdekedja år 2035. Konkret innebär det att vi genomför miljardinvesteringar på våra raffinaderier för att öka andelen förnybar produktion.

LÄS ÄVEN:

Transportföretagen välkomnar höjd reduktionsplikt och sänkt drivmedelsskatt

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-28 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Preem Reduktionsplikt Sveriges Åkeriföretag