Storordern kommer från Emterra Environmental som redan har en Mack LR Electric renhållningsfordon i drift i Ontario, Kanada, sedan oktober 2023. Nu utökas flottan med ytterligare åtta Mack LR Electric som ska användas i Vancouverområdet i Kanada.
Hos Mack Trucks är man exalterade över beställningen.
– Emterras investering innebär att sopföretag och kommuner inser vikten av hållbarhet och litar på att Mack Trucks kan hjälpa dem att minska sitt miljöavtryck med en pålitlig, hållbar och tyst lastbil, Jonathan Randall, vd för Mack Trucks Nordamerika.
Emterra Environmental har en decennielång historia av att vara en tidig användare av den senaste tekniken med låga koldioxidutsläpp och har försökt hitta kommunala partners som delar deras hållbarhetsvision om att minska koldioxidutsläppen.
De åtta Mack LR Electric-modellerna kommer att tas i drift i augusti och kommer att betjäna cirka 25 000 hushåll och företag. LR Electric-modellerna är utrustade med en automatiserad sidolastare från Labrie och kommer att servas av Nanaimo Mack.
Nästa generations Mack LR Electric erbjuder en standard 376 kWh total batterikapacitet för 42 procent mer energi och ökad räckvidd mellan fordonets laddningar. Dubbla elmotorer producerar 448 kontinuerliga hästkrafter och 4,051 lb.-ft. toppvridmoment från noll varvtal.
Fyra NMC (Nickel Manganese Cobalt Oxide) litiumjonbatterier, laddade via ett 150 kW, SAE J1772-kompatibelt laddningssystem, driver fordonet och alla tillbehör via 12V, 24V och 600V kretsar. Det tvåstegs regenerativa bromssystemet hjälper till att återta energi från de hundratals stopp som fordonet gör varje dag med en ökande belastning.